CU/SGP stelt vervolgvragen over:

‘Doorgevoerde aanpassingen afvalbeleid’

‘Doorgevoerde aanpassingen afvalbeleid’

Van diverse bewoners uit verschillende wijken in Vlaardingen heeft de ChristenUnie/SGP-fractie veel opmerkingen en vragen gehad over de veranderingen in het afvalbeleid. Daarnaast zijn we nu een maand verder en willen wij weten wanneer de veranderingen in het afvalbeleid afgerond en optimaal werkend zijn.

Afvalpas:

1.    Wat is de uiterste datum waarop aan alle huishoudens, bedrijven en instellingen in Vlaardingen, die recht hebben op een afvalpas, deze ook daadwerkelijk verstrekt is?

2.    Op welke datum zijn alle restafvalcontainers voorzien een kaartlezer?

3.    Op welke datum zijn alle storingen aan de restafvalcontainers verholpen?

4.    Op welke datum is de whitelist volledig ingeladen?

5.    Op welke datum is het systeem volledig af, zodat de afvalpas functioneel door ieder gebruikt kan worden?

6.    Hoe en wanneer worden de Vlaardingers op de hoogte gehouden over de problemen met het afvalsysteem en over het moment waarop deze wel naar behoren gaat functioneren?                             

7.    Hoe worden niet Nederlands sprekende inwoners geïnformeerd over de veranderingen bij het inzamelen van het afval en hoe gaan bijvoorbeeld de convenantpartners hier mee om richting hun huurders?

8.    Worden de restafvalcontainers nu al geleegd op aangeven van de containers zelf of rijden de vuilniswagens nog hun gebruikelijke geplande ronden?

9.    Bewoners zoeken een makkelijke manier om hun afvalpas zichtbaar te bewaren door deze bijvoorbeeld aan een kapstok te hangen. Werkt de afvalpas nog wanneer er een gat in gemaakt wordt om de pas aan een keycord te kunnen hangen?

Afsluiting stortkokers:

10. Hoe verloopt de afsluiting van de stortkokers en het toepassen van de restafvalcontainers bij de flats van corporaties waar u afspraken mee heeft gemaakt?

11. Hoe komt het dat er al stortkokers afgesloten zijn terwijl de bewoners geen afvalpas hebben ontvangen?

12. Hoe worden deze bewoners geïnformeerd over wat zij met hun afval moeten doen?

13. Hoe wordt door de verhuurder gezorgd dat ook niet Nederlands sprekende huurders goed geïnformeerd worden over de veranderingen over het weggooien van hun afval?

14. Zijn bij serviceflats waar vooral ouderen wonen, de restafvalcontainers dichtbij de flat geplaatst, zodat onnodig lopen voor de ouderen wordt voorkomen?                   

Zwerfafval klep

15. In het raadsmemo van april 2020 geeft de leverancier aan dat het op dit moment nog niet mogelijk is om een extra klep te monteren. In uw beantwoording geeft u aan dat het niet kan. Welk verhaal is juist?

16. Is het technisch gezien niet mogelijk of wilt u geen klepjes laten monteren? (Uw beantwoording doet vermoeden dat u het niet wilt)

17. Waarop baseert u dat hondenpoep niet bij het restafval hoort? Doen mensen die een zakje hondenpoep in hun eigen vuilbak gooien het eigenlijk ook fout?

18. Ook schrijft u dat het zwerfafval niet ontstaat door mensen die normaal hun zwerfafval in een restafvalcontainer zouden gooien. Waarop baseert u dat?

19. Uw antwoord op vraag 5 van onze vragen doet vermoeden dat u zwerfafval accepteert. Klopt dit en kunt u het antwoord beter uitleggen?

20. In uw beantwoording geeft u aan dat hondenpoep in een openbare prullenbak gegooid moet worden en waar knelpunten ontstaan, dienen prullenbakken geplaatst te worden. Hoe vertaalt u dit naar het beleid dat u juist minder openbare prullenbakken in de openbare ruimte wil hebben?

Algemeen

21. Kan de raad maandelijks of anders per kwartaal op de hoogte gehouden worden over het aantal kg restafval zodat zichtbaar wordt of het invoeren van het pasjessysteem daadwerkelijk meetbaar effect heeft?

04-03-2021