ONS.Vlaardingen stelt vragen

DFDS Vlaardingen - Waar zijn de verkeersregelaars?

DFDS Vlaardingen - Waar zijn de verkeersregelaars?

ONS.Vlaardingen heeft ze gezocht, maar ze zijn echt weg. De verkeersregelaars van Rijkswaterstaat, die de verkeerschaos bij DFDS in combinatie met het 'Brexitparkeerterrein' nog enigszins verminderden.

Alle ferry's die naar Engeland varen bevinden zich op buiten stedelijke locaties, behalve de Vlaardingse ferry. Hierdoor staan Vlaardingers vanaf Vijfsluizen vaak muurvast, Vlaardingers die naar huis willen of de stad in. En met een reeds afgesloten Schiedamseweg dat een busbaan is geworden is dit de enige route voor veel Vlaardingers richting het centrum. Een enkelbaansweg langs de KW-haven, met een file soms tot in Schiedam.

Dit is niet alleen een 'post-Brexit' probleem, voor de Brexit was het ook al vaak raak. (En ook al vaker aanleiding tot politieke verbazing/vragen!) 
De verergering van de Brexit helpt echter niet. Procedures bij de poort van DFDS van een paar seconden per vrachtwagen leiden tot exponentiële groei van het fileprobleem een paar honderd meter verderop! 

ONS.Vlaardingen wil korte metten maken met deze voortdurende verkeerschaos en nu eindelijk paal en perken laten stellen door de Gemeente Vlaardingen. Echter heeft Rijkswaterstaat, de provincie en DFDS hier ook een rol in. Wij hopen dan ook dat de Gemeente optrekt SAMEN met deze partijen en rond de tafel gaat zitten voor de oplossing. 

De vragen die ONS.Vlaardingen gesteld heeft:

1. Klopt het dat de verkeersregelaars niet meer aanwezig zijn op de locatie nabij DFDS?
Zo ja, waarom?
2. Wil het college in samenspraak met Rijkswaterstaat het gebruik van verkeersregelaars weer inzetten tot er een permanente oplossing is? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
3. Hoe en wie gaat de verkeerschaos rondom deze locatie oplossen en wanneer?
4. Is het ‘Brexit parkeerterrein’ nog in gebruik? Zo nee, waarom niet?
5. Bent u bekend met het nieuwe “Container Vrijgave Bericht” dat de Douane gaat invoeren en dus van toepassing is op de lijndienst DFDS (gezien deze naar Groot-Brittannië vaart)?
6. Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe en wat voor impact gaat dit hebben op DFDS en verwacht u hier meer verkeer van? Zo ja, hoe en wie gaat dit oplossen? ​

22-02-2021