De Vlaardinger https://devlaardinger.nl/portals/0/afbeeldingen/logo-V.png

Jansen Group recyclet Foxtrot Onderzeeër

Onklaar voor onderwater!

Onklaar voor onderwater!

Het is niet van alle dagen dat je een onderzeeër aan alle kanten kunt bekijken, Sterker, normaal zie je van een onderzeeboot nog minder dan van een ijsberg, daar zie je in ieder geval nog het topje van.

Bij Jansen Recycling Group hebben ze via-via de hand weten te leggen op de stoffelijke resten van de 90 meter lange Foxtrot B-80. De stalen vis werd in 1956 in Riga, Letland gebouwd en deed dienst in de vloot van de USSR of Sovjet-Unie.

Door een consortium ondernemers is de Foxtrot in 1991 naar Nederland gehaald met als kennelijke gedachte er iets (maar wat?) mee te gaan doen. Wie weet als een waterige variant op het Rotterdamse Tramhuis. De ware beweegreden is nooit boven water gekomen, net als wie de huidige eigenaar is. De Raad van State boog zich precies een jaar geleden onder de zaak. Wie de pont nam richting NDSM-werf kon de Foxtrot tot voor enige tijd zien dobberen. Een zwarte afbladderende kolos; een welkom object voor graffiti en als zodanig bijna een kunstwerk.

Rollercoaster
De Foxtrot werd in 2002, zonder al te duidelijk oogmerk, naar Amsterdam gehaald en daar langdurig geparkeerd. Architect Michael Nijdam zette even zijn tanden in het project en wilde de onderzeeër verbouwen tot authentieke […] presentatieruimte. Dit mislukte. Net als de stichting Historische Schepen KNSM-eiland, die zich even over de Foxtrot boog, er wel gaten, maar geen gat in zag.
   Daarna dobberde het roestige gevaarte net zo lang tot de gemeente het zat was en een Europese aanbesteding tot sloop uitschreef. Struijk Sloop- en Grondwerken uit Krimpen aan de Lek won de tender en zal, in samenwerking met Jansen Recycling Group en een aantal andere specialisten de klus de komende maanden klaren.

Gewoon slopen leek de meest logische optie. Een prijskaartje waarop stond: Borg 0,5 miljoen gooide roet in dit eten. De borg was bestemd voor zowel veilig vervoer als het slopen. Daar had in Amsterdam e.o. niemand trek in.

Even dreigde de sloop en het traject daartoe te verzanden in een ware soap. Beter: een zeepbel. Begin 2019, en de laatste knallen van het eindejaarvuurwerk echoden nog na, vergaderde Stadsdeelcommissie Amsterdam-Noord met betrokken partijen. De vraag wie nu werkelijk eigenaar was van de Foxtrot stond hierin centraal. De Russen niet, zoveel was duidelijk. Het dreigde een hoofdpijndossier te worden.
   Het Amsterdamse stadsdeelbestuur wilde het Belgische Schipper United […] aansprakelijk stellen en dwingen die kosten op zich te nemen. Een ondertekent koopcontract kwam echter nooit boven water. Net als de oorspronkelijke Turkse eigenaar met een Panamees […] bedrijf. Deze lijkt nog altijd van de aardbodem verdwenen en is tot op de dag van vandaag onvindbaar.

De beurt is nu officieel aan Struijk en Jansen. Het ambtelijk gekissebis en vingerwijzen naar verantwoordelijken lijkt voorbij. Ondanks dat in augustus 2014 nog werd beweerd dat de Foxtrot nog dat jaar naar Spanje zou worden versleept om daar te worden versleept. Ook de beloofde tentoonstelling van een aantal specifieke onderdelen in een museum in La Coruña, lijkt hiermede definitief van de baan.
   De Foxtrot B-80 is in ieder geval klaar voor bovenwater.

Cuba
Foxtrots speelden een belangrijke rol tijdens de Cubaanse rakettencrisis van 1962. Al deze onderzeeërs werden geconstrueerd onder projectnummer 641.
   Naast de Sovjet en Russische Marine werden Foxtrots ingezet bij de marine van Libië, Revolutionair Cuba, India, Polen en de Oekraïne.

Originele data
Type                             : onderzeeër
Lengte                          : 89,9 meter
Diameter                      : 7,4 meter
Voortstuwing                : 3 stuks Kolomna 2D42M dieselmotoren, 2.000 pk | 3 stuks elektromotoren (2 x 1.350 pk en 1 x 2.700 pk) | 1 stuks hulpmotor 180 pk | 3 schachten met 6-bladige propellers
Snelheid                       : 30 km/h (oppervlakte) | 28 km/h (onder water) | 17 km/h (snorkelend)
Bereik                           : 37.000 km bij 15 km/h aan de oppervlakte | 20.000 km snorkelend | 700 km onderwater
Onderwatercapaciteit   : 3-5 dagen
Testdiepte                     : 246-296 meter
Bemanning                   : 12 officieren | 10 technisch specialisten | 56 zeelui
Wapentuig                    : 22 stuks torpedo

Technische uitvaart
De Foxtrot woog bij binnenkomst in Vlaardingen circa 1.500 ton. Als eerste wordt er asbest gesaneerd en zal het schroot gereed worden gemaakt om vervolgens naar Purified Metal Company te Delfzijl worden vervoerd. Daar zullen de metalen resten worden omgesmolten tot secundaire grondstof voor de staalindustrie.
   Dat laatste gebeurt na de zomer, want medio 2020 wordt de gloednieuwe fabriek pas operationeel. Een maiden job, derhalve en een prima testcase.

Fotobijschrift
Projectleider Peter Roest van Jansen Recycling Group in gesprek met RTV Rijnmond

1 commentaar(en) op artikel "Onklaar voor onderwater!"

Indruk wekkend,maar waar ligt hij precies?

Door: joke hellemons Op:

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Reactie toevoegen

Meest gelezen: