VLAARDINGEN - Ze lijken elkaar op stadsniveau (en dat is logisch gezien hun partijnamen) te hebben gevonden. Heel De Stad en Stadsbelangen voelen zich gelijk Dire Straits als Brothers in Arms.
Hun gezamelijk persbericht begint ditmaal als volgt: 'In Den Haag zeggen ze tegenwoordig allemaal hetzelfde. Van links tot rechts, van de fractievoorzitter met de stropdas tot die met het colbertje los: tradities moeten we koesteren. Dat klonk tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen na Prinsjesdag 2025 bijna als een refrein.
Maar hier in Vlaardingen? Hier gooien diezelfde partijen, zodra ze een lokaal bordje voor hun neus hebben, de traditie van het vreugdevuur bij de Broekweg linea recta de prullenbak in. Dan heet het ineens: de politie gaf een negatief advies, dus wij kunnen niet anders.
Alleen… dat sprookje klopt niet meer. Bij de Zuidbuurtseweg gaf de politie óók een negatief advies. Voor een heel ander dossier – een AZC. En toen? Toen kon dat advies ineens wél genegeerd worden. Het college bepaalt dus zelf wanneer een advies heilig is en wanneer het handig is om het naast zich neer te leggen.
Ondertussen zien we in andere steden dat vreugdevuren - ja, zelfs midden in woonwijken - al jaren probleemloos worden toegestaan. Met vergunningen, veiligheidsplannen en afspraken. Het kan dus wél. Alleen Vlaardingen houdt zichzelf voor dat het niet kan.
De vraag is simpel: willen we als stad nog tradities die mensen samenbrengen? Of willen we bureaucratie die mensen uit elkaar jaagt? Bij Heel De Stad en Syadsbelangen weten we het wel. Vlaardingen verdient een vreugdevuur.
We wensen de burgemeester en de wethouders alle wijsheid in het juist beantwoorden en handelen voor de Vlaardingers.
Toelichting
'De traditie van het vreugdevuur aan de Broekweg leeft sterk in Vlaardingen. Toch besluit het college ieder jaar opnieuw tot een verbod, veelal onder verwijzing naar een negatief politieadvies. Tegelijkertijd zien wij landelijk en in andere gemeenten een heel andere houding: tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen na Prinsjesdag 2025 spraken nagenoeg alle Haagse fractievoorzitters zich persoonlijk uit vóór het behouden van tradities. Dit geldt óók voor de landelijke partijen die lokaal in Vlaardingen tegen deze traditie stemmen. Daarmee lijkt de lijn van het college niet langer in overeenstemming met de insteek van de landelijke partijtop.
Daarnaast hanteert het college het argument dat een negatief advies van de politie automatisch leidend zou zijn. Maar dat blijkt niet te kloppen: bij de recente locatiekeuze voor een nieuw AZC aan de Zuidbuurtseweg gaf de politie óók een negatief advies. Dat advies werd echter door het college naast zich neergelegd. Het “wij kunnen niet anders”-argument houdt dus geen stand.
Tot slot wijzen wij erop dat vreugdevuren elders in Nederland – ook midden in woonwijken – al jarenlang probleemloos en veilig worden georganiseerd, mits goed geregeld met vergunningen, veiligheidsplannen en duidelijke afspraken met organisatoren en hulpdiensten.'
Voorstel
'Als Vlaardingen moet je het wiel niet opnieuw willen uitvoeren. Daarom helpen wij u graag met een analyse van andere steden en een voorstel:
Den Haag - Scheveningen & Duindorp
1. Hoewel daar de schaal enorm is, heeft de gemeente een vergunningstelsel ontwikkeld met eisen aan hoogte, bouw, toezicht en afspraken met brandweer/politie
2. Kern: veiligheidsplan, aanwijsbare organisatoren, direct contact met hulpdiensten
Rotterdam - wijkvreugdevuren
1. Kleinere, wijkgerichte vreugdevuren zijn toegestaan met vergunning
2. Voorwaarde: maximale omvang, beperkte duur, toezicht door organisatie en aanwezigheid EHBO
Concept adviezen
- Gemeenten kiezen bewust voor “klein en beheersbaar”: vreugdevuren als buurtfeest, gekoppeld aan muziek of warme dranken
- Uitgangspunt: veilig, kleinschalig, samen met bewoners
Voorstel voor Vlaardingen - Broekweg
1. Vergunning & kader
- Verstrek een vergunning op basis van een veiligheidsplan (brandweer/politie betrokken)
- Stel duidelijke grenzen: maximale hoogte, maximale duur, duidelijke eindtijd (bijvoorbeeld 01:00)
2. Organisatie & verantwoordelijkheid
- Benoem een stichting/buurtcomité als officiële organisator
- Stel 2–3 contactpersonen aan die op de avond zelf bereikbaar en aanspreekbaar zijn voor gemeente, politie en brandweer
3. Veiligheid & toezicht
- Hekwerk om de stapel, minimaal 15 meter afstand tot bebouwing
- Geen eigen vuurwerk rondom het vreugdevuur (scheiding tussen vreugdevuur en particulier vuurwerk)
- Aanwezigheid van EHBO en blusmiddelen (brandweer adviseert over locatie en noodplan).
4. Buurtfeestkarakter
- Combineer het vreugdevuur met een buurtactiviteit (zoals nu al kleinschalig het geval is): warme chocolademelk, glühwein, muziek
- Zet in op verbinding en ontmoeting in plaats van enkel het vuur
- Betrek lokale verenigingen of ondernemers (bijvoorbeeld catering door Vlaardingse horeca).
5. Evaluatie & borging
- Na afloop een evaluatie met buurt, organisatoren en gemeente
- Positieve punten borgen voor volgend jaar, verbeterpunten meteen opnemen
Waarom dit werkt
· Kader + vertrouwen: zoals bij het AZC-dossier blijkt dat adviezen niet heilig zijn; het gaat om politieke afweging. Hier kan die afweging uitvallen ten gunste van behoud van traditie
· Bewezen formule: tal van steden tonen aan dat kleinschalige vreugdevuren prima werken met afspraken. Ook de Vlaardingse organisatie bewijst dat er prima mee is te werken
· Vlaardings karakter: een vreugdevuur aan de Broekweg versterkt saamhorigheid, vermindert illegale zwervende kids door het centrum en geeft de stad een positief verhaal in plaats van weer een verbod
Schriftelijke vragen
1. Erkent het college dat vrijwel alle Haagse fractievoorzitters zich recent in het parlement hebben uitgesproken vóór het behouden van tradities, en dat dit haaks staat op de lijn die de lokale afdelingen van diezelfde partijen in Vlaardingen nu innemen?
2. Op basis waarvan besluit het college af te wijken van deze landelijke lijn van behoud van tradities?
3. Waarom wordt een negatief politieadvies bij het vreugdevuur als “bindend” gepresenteerd, terwijl een negatief politieadvies bij de Zuidbuurtseweg (AZC) wél terzijde is geschoven?
4. Kunt u uitleggen waarom u in dit geval andere afwegingen hanteert?
5. Hoe beoordeelt u het feit dat in tal van andere gemeenten vreugdevuren – soms zelfs midden in woonwijken – wél veilig en probleemloos zijn toegestaan?
6. Welke lessen of voorbeelden heeft u daarvan tot nu toe betrokken in uw eigen besluitvorming?
7. Bent u bereid om in overleg te treden met de organisatoren en hulpdiensten om alsnog een vergunning te verlenen voor het vreugdevuur aan de Broekweg, met een concreet veiligheidsplan en afspraken zoals elders gebruikelijk?
8. Zo nee, kunt u dan duidelijk maken welke unieke en objectief aantoonbare risico’s specifiek in Vlaardingen zouden gelden, die het onmogelijk maken om dit traditioneel vreugdevuur wél verantwoord toe te staan?
Indieners
Fracties Heel De Stad en Stadsbelangen