VLAARDINGEN/BOTLEK - Aan boord van de Watertaxi, die gasten en andere belangstellenden donderdag 11 december van en naar het Delta Hotel via de Oude Maas vervoerde, viel niet veel te merken van de effecten van de 1.039 meter lange buis waarin tweedehands warmte straks zo’n 120.000 huishoudens van energie gaat voorzien. Het was aan boord dan ook waterkoud.
Die dag mochten de genodigden een kijkje nemen bij het boorwerk van de in totaal circa 60 kilometer lange witte pijpleiding. Geen spannend kijkproject gaf het bezoek vanaf het vanwege de stevige wind tamelijk stevig deinende Watertaxi toch een idee van de werkzaamheden. Aan de hand van de Woordvoerder van WarmtelinQ Eric Baars kregen de zeelui voor een half uur de nodige details mee.
De leiding gaat met een gestuurde boring onder het water van de rivier van Vondelingenplaat naar Vlaardingen. Het is één van de langste boringen die wordt uitgevoerd. De leiding gaat vanaf volgend jaar derde kwartaal Zuid-Holland van restwarmte voorzien. Warmte uit de Rotterdamse haven, die eerst verloren ging, krijgt straks een tweede leven.
Afgekoelde restwarmte
Afgelopen november boorde WarmtelinQ ook al een transportleiding onder de Nieuwe Maas door: de retourleiding. Die leiding leidt de afgekoelde restwarmte terug naar het beginpunt, waar het weer wordt opgewarmd voor verder gebruik. De leiding die vandaag wordt aangebracht, zorgt voor het vervoer van restwarmte met gebruikstemperatuur - meer dan 120ﹾ C - naar de plaats van bestemming: huishoudens en bedrijven in Zuid-Holland.
Restwarmte bevordert energie-onafhankelijkheid in Nederland. Het komt van bronnen die dicht bij de ontvangers zijn te vinden, in plaats dat het bij plaatsen elders in de wereld vandaan moet komen. Restwarmte is energie van eigen bodem en gunstig voor energiezekerheid. Bovendien zorgt het voor minder afhankelijkheid van gas en bespaart het CO2.
900 millimeter
De warmtetransportleiding onder de Nieuwe Maas door, gaat ongeveer veertig meter diep de grond in. Aan land is dat 3,5 meter. De leiding heeft een diameter van 900 millimeter. Met honderdvijftig meter per uur wordt de leiding ingetrokken. In totaal duurt het intrekken onder het meest commerciële water één dag. Tien telekranen houden de leiding op zijn plaats voordat deze de grond in gaat. Vier mobiele kraanmachines zorgen voor het begeleiden van de leiding de grond in.
In tegenstelling tot andere gestuurde boringen, waarbij voldoende plek is te vinden om leidingen aan elkaar te lassen, moet er voor het laswerk bij de boring onder de Nieuwe Maas ruimte worden gemaakt op een nabijgelegen parkeerplaats. De gelaste leidingdelen worden zeshonderd meter verplaatst en in verschillende horizontale bochten gelegd om uiteindelijk klaargemaakt te worden en de grond in te worden geboord.
Aanlegwerkzaamheden
De boring onder de nieuwe Maas maakt deel uit van het werk van WarmtelinQ tussen Vondelingenplaat en Vlaardingen. De aanleg van het tracé Vondelingenplaat-Vlaardingen loopt (vooralsnog) volgens plan. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Hanab Pipelines & Industry.
Terug bij het Delta Hotel, plek van afvaart, konden de haren weer gekamd en met een verse bak koffie persten de varensgezellen voor even de laatste restjes kou uit het dooreen gehusselde lichaam. Het wachten is nu op de ingebruikname.
Eric Baars: ‘De warmteleiding is het meest interessant voor oude huizen en woonwijken waar isolatie nog niet algeheel is ingeburgerd en toegepast. Wat de prijs wordt van de “nieuwe” energie is nog niet bekend.’ Het zal zeker niet meer zijn dan de huidige energieprijs, want: tweedehands warmte die feitelijk al is afgeschreven.
Tekst
Peter Joore
Fotografie
WarmtelinQ Vincent Baseler | Peter Joore
Fotobijschriften (van boven naar beneden)
1. Statisch kraanballet met pijpleiding als verbindend element
2. hangend in de het rollenstel om met 150 meter per uur te worden doorgeschoven tot Vlaardingen is bereikt
3. Eric Baars aan de (vanwege de kou) klappertand gevoeld door Jeroen van Ditistwee
4. de boor
