Raadsvragen over tijdelijke verhuur van woningen Zuidbuurt

Raadsvragen over tijdelijke verhuur van woningen Zuidbuurt

VLAARDINGEN - Ron Boers van HEEL DE STAD en Jorn van der Bie van
Stadsbelangen Vlaardingen hebben gisteren gezamenlijk raadsvragen gesteld aan het college van B&W over de tijdelijke verhuur van 67 woningen in de Zuidbuurt van de Westwijk. 

Boers en Van der Bie geven de volgende toelichting: "De gemeente Vlaardingen heeft op 8 juli 2025 toestemming verleend voor de tijdelijke verhuur van 67 woningen in de Zuidbuurt van de Westwijk, onder de Leegstandswet, tot juli 2027. Deze woningen, bestemd voor sloop in 2026, worden tegen 67% van de maximale huur verhuurd aan starters en spoedzoekers, met voorrang voor Vlaardingers. Ondertussen moesten oorspronkelijke bewoners verplicht verhuizen, ondanks hun kwetsbare positie in het kader van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Dit roept bij HEEL DE STAD en Stadsbelangen Vlaardingen vragen op over consistentie en rechtvaardigheid: waarom kregen deze bewoners niet de kans om te blijven met dezelfde huurkorting, om zo financiële stabiliteit op te bouwen? Wij zoeken duidelijkheid over deze aanpak, de impact op de wijk en mogelijke alternatieven."

Voorstel alternatieve aanpak tijdelijke verhuur Westwijk

Doel:

- Rechtvaardige en stabiele aanpak voor bewoners Zuidbuurt, Westwijk, binnen NPLV-doelen.


Voorstel:

1. Behoud oorspronkelijke bewoners: Laat huidige bewoners in de 67 woningen blijven tot sloop (najaar 2026) onder Leegstandswet, met 67% huurkorting. Dit voorkomt gedwongen verhuizing, bevordert financiële stabiliteit en ondersteunt kwetsbare huishoudens.

2. Financieel steunfonds: Gebruik deel van de €10 miljoen rijksbijdrage voor een spaarfonds. Bewoners krijgen begeleiding en subsidie (bijv. €5000) om te sparen voor verhuizing, geïnspireerd op Rotterdam’s funderingsfonds.

3. Participatiecriteria aanpassen: Vervang vage ‘actieve inzet voor buurt’ voor nieuwe huurders door objectieve criteria (bijv. inkomen, woonduur). Dit voorkomt discriminatie en sluit aan bij sociale cohesie.

4. Monitoring en communicatie: Organiseer kwartaalbijeenkomsten met bewoners en Waterweg Wonen. Publiceer voortgang (sloop, nieuwbouw, effecten) op wijdewestwijk.nl, zoals Rotterdam’s transparante Funderingsloket.


Voordelen:

- Versterkt stabiliteit en vertrouwen in kwetsbare wijk.

- Vermindert bureaucratie en verhuiskosten.

- Vergroot betaalbare woonopties voor bestaande bewoners.

- Voorkomt segregatie door behoud sociale huurders.

De gestelde schriftelijke vragen:

1. Waarom moeten de oorspronkelijke bewoners verplicht verhuizen met urgentie en vergoeding, terwijl de woningen vervolgens tijdelijk worden verhuurd aan nieuwe huurders? Had u niet kunnen overwegen om de oude bewoners te laten blijven tot de sloop in 2026, bijvoorbeeld met de 67% huurkorting onder de Leegstandswet, om onnodige ontwrichting te voorkomen?


2. Wat zijn de exacte verschillen in huurvoorwaarden tussen de oorspronkelijke bewoners en de nieuwe tijdelijke huurders? Waarom krijgen starters en spoedzoekers wel toegang tot deze woningen met korting en voorrang voor Vlaardingers, terwijl de vertrekkende bewoners – vaak kwetsbare inwoners in een NPLV-gebied – niet dezelfde optie kregen om te blijven?


3. Hoe rijmt deze aanpak met de doelen van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV) voor de Westwijk, dat juist kansen wil vergroten voor kwetsbare inwoners? Leidt het verplaatsen van bewoners niet tot meer instabiliteit in de wijk, terwijl tijdelijke verhuur juist verloedering moet tegengaan?


4. Wat is de rol van woningcorporatie Waterweg Wonen in dit proces? Waarom heeft de corporatie verzocht om tijdelijke verhuur, en hoe garandeert u dat dit niet leidt tot speculatie of uitstel van de sloop, terwijl bewoners al zijn verplaatst?


5. Hoe meet u het "positieve effect" op de buurt dat de tijdelijke verhuur zou hebben, zoals voorkomen van verloedering en ondersteuning van achterblijvende bewoners? Zijn er concrete indicatoren of enquêtes onder bewoners, en wat als dit leidt tot meer tijdelijke bewoners die de wijkdynamiek verstoren?


6. De rijksbijdrage van bijna tien miljoen voor het vernieuwingstraject is toegekend. Hoe wordt dit geld specifiek besteed aan de Zuidbuurt, en waarom niet deels gebruikt om oorspronkelijke bewoners te ondersteunen bij blijven wonen in plaats van nieuwe tijdelijke huurders te prioriteren? Kunt u aangeven hoeveel geld - in euro’s en ook in percentage - er van de 10 miljoen wordt uitgegeven aan externe inhuur en ambtelijke ondersteuning.


7. Heeft u bewoners betrokken bij de besluitvorming over tijdelijke verhuur? Waarom krijgen kandidaten die "zich actief inzetten voor de buurt" een streepje voor, en hoe wordt dit gecontroleerd zonder discriminatie?


8. Wat gebeurt er als de sloop uitloopt na juli 2027? Worden tijdelijke huurders dan ook verplicht verplaatst, of krijgt u kritiek op herhaling van dezelfde fouten met de oorspronkelijke bewoners?


9. Past deze aanpak binnen de bredere prestatieafspraken Vlaardingen 2025-2028, en hoe voorkomt u dat kwetsbare wijken zoals Westwijk verder segregatie ervaren door het verplaatsen van sociale huurders?


10. Hoe wordt de 10 miljoen verantwoord naar het Rijk? Is er een risico dat geld wordt teruggevorderd bij onjuiste besteding? Op basis van welke smart parameters worden betrokkenen op de hoogte gehouden? Geef dit in ieder geval aan voor het Rijk, de gemeenteraad als de inwoners van Vlaardingen.

Foto:
Stadhuis Vlaardingen afgelopen zaterdag

09-09-2025