Heel De Stad gaat liever fietsen

Parkeren bij je eigen huis

Parkeren bij je eigen huis

VLAARDINGEN - 'Stel je voor: je komt ’s avonds thuis in de VOP en je auto staat binnen twee minuten voor de deur. Geen rondjes meer rijden, geen ergernis over rijen Poolse en Bulgaarse busjes die de hele straat kapen,' mijmert Heel De Stad (HDS) hardop.

Om te vervolgen met: 'Met deze pilot krijgt de wijk zijn straten terug. En is het een proeftuin voor andere wijken. Bewoners parkeren goedkoop of gratis met hun vergunning. Bezoekers kunnen gewoon komen en wie van buiten lang wil staan, betaalt of parkeert elders. Bedrijfsbusjes horen op een bedrijventerrein, niet voor jouw voordeur.

Dit moeten we twee jaar proberen. Wel alles meten en als het werkt: houden die maatregel. En als het beter kan: aanpassen. De straat moet weer van de bewoners worden en niet van kuise voorbijgangers met allerhande blik.'

Aanleiding
De parkeerdruk in de wijk VOP is al jarenlang onacceptabel hoog. Bewoners klagen dagelijks over het niet kunnen vinden van een parkeerplaats bij hun eigen woning, vooral ’s avonds en ’s nachts. Een aanzienlijk deel van de overlast wordt veroorzaakt door:

- bedrijfsbusjes van buiten de wijk (vaak van arbeidsmigranten die elders wonen)
- voertuigen van niet-ingeschreven bewoners
- langparkeerders die overdag en ’s avonds de schaarse plekken bezet houden

Ondanks eerdere maatregelen blijft de situatie onhoudbaar. Succesvolle voorbeelden uit andere steden, met name Den Haag (de meest autodichte stad van Nederland), tonen aan dat een combinatie van blauwe zone overdag en betaald parkeren in de avond effectief werkt zonder bewoners onevenredig te belasten.

Doel
HDS wil:

· de parkeerdruk in de wijk VOP structureel en merkbaar verminderen
· bedrijfsbusjes en voertuigen van niet-ingeschreven personen zoveel mogelijk uit de woonstraten weren
· voldoende en betaalbare parkeergelegenheid behouden voor bewoners en hun bezoekers
· de leefbaarheid, verkeersveiligheid en sociale controle in de wijk vergroten

Hoofdlijnen van dit voorstel
Invoering van een twee jaar durende pilot met de volgende kernmaatregelen:

1. Blauwe zone (bijv. ma t/m za 09:00–18:00 uur) met max. 4 uur parkeren voor niet-vergunninghouders
2. Betaald parkeren (ma t/m zo 18:00–24:00 uur) à € 3,00–€ 4,50 per uur voor niet-vergunninghouders
3. Bewonersvergunningen (max. 3 per adres) met progressieve tarieven en geen vierde vergunning mogelijk
4. Bezoekersvergunning tegen een laag tarief
5. Geen parkeervergunning voor bedrijfsbusjes (met uitzondering voor aantoonbaar essentiële werkbusjes van bewoners)
6. Openstelling onderbenutte parkeergarages en -terreinen ’s avonds en in het weekend tegen gereduceerd tarief
7. Extra handhaving en digitale betaal- en vergunningsystemen

Uitvoeringsvoorstel
Opdracht aan college:

1. Per 1 juli 2026 een pilot van twee jaar starten in de wijk VOP met bovengenoemde maatregelen, waarbij:

- de blauwe zone geldt op werkdagen van 09:00–18:00 uur (max. 4 uur parkeren)
- betaald parkeren geldt dagelijks van 18:00–24:00 uur
- het vergunningentarief voor bewoners wordt vastgesteld op: ◦ 1e auto: € 90 per jaar ◦ 2e auto: € 315 per jaar ◦ 3e auto: € 630 per jaar ◦ geen 4e vergunning mogelijk
- een bezoekersvergunning beschikbaar komt voor € 30 per jaar (met bijkoopmogelijkheid extra uren)
- bedrijfsbusjes geen vergunning krijgen (behoudens uitzondering) en worden verwezen naar randparkeerlocaties
- onderbenutte garages (o.a. bij kantoren en scholen) ’s avonds, ’s nachts en in het weekend worden opengesteld tegen een gereduceerd tarief

2. Extra handhavingscapaciteit in te zetten (minimaal 2 fte extra BOA’s) met specifieke aandacht voor misbruik door bedrijfsbusjes
3. Digitale parkeerautomaten en een gebruiksvriendelijke app in te voeren voor betalen en vergunningaanvragen
4. Na 12 maanden een tussentijdse evaluatie en na 24 maanden een eindevaluatie aan de raad voor te leggen, inclusief meetbare indicatoren (o.a. parkeerdruk, aantal bekeuringen, tevredenheid bewoners)

Communicatieve kernboodschap
“De straat is weer van de bewoners. Met deze slimme pilot maken we een einde aan de wildgroei van buitenlandse busjes en langparkeerders, zonder dat Vlaardingers met een eigen auto de dupe worden. We proberen het twee jaar uit, meten alles en passen aan waar nodig.”

Slot en dekking
Financieel effect:

· De pilot is naar verwachting kostenneutraal tot licht positief door inkomsten uit betaald parkeren en vergunningen. Eenmalige invoeringskosten (borden, automaten, communicatie) worden gedekt uit de reserve parkeerfonds / post onvoorzien
- Eventuele structurele extra handhavingskosten worden na de pilot beoordeeld

Verzoek aan het college

· Voorbereiding van de pilot onmiddellijk ter hand nemen, de raad uiterlijk 1 april 2026 informeren over de exacte planning en tariefvaststelling, en de pilot per 1 juli 2026 laten ingaan

Ook heeft HDS, samen met Beter Voor Vlaardingen (BVV) een motie ingediend aangaande bovenstaande pilot. Wie A zegt (problemen poneert) moet immers ook B (oplossingen meegeven) zeggen.

Motie
Constaterende dat:

- de parkeerdruk in de wijk VOP al jarenlang onacceptabel hoog is
- een groot deel van de overlast wordt veroorzaakt door bedrijfsbusjes en voertuigen van niet in de wijk ingeschreven bewoners/arbeidsmigranten
- bewoners en bezoekers onvoldoende parkeergelegenheid overhouden
- succesvolle maatregelen uit Den Haag (de meest autodichte stad van Nederland) als voorbeeld kunnen dienen

Overwegende dat:

- een combinatie van een blauwe zone overdag en betaald parkeren in de avonduren, aangevuld met een streng vergunningenbeleid, de parkeerdruk effectief verlaagt zonder bewoners onevenredig te belasten
- een proefperiode van twee jaar met heldere evaluatie de beste manier is om deze aanpak te testen
-  extra handhaving en digitale hulpmiddelen essentieel zijn voor succes

Verzoekt het college:

1. In de wijk VOP een pilot van twee jaar te starten met de volgende maatregelen:

a. Invoering van een blauwe zone van bijv. 09:00-18:00 uur met een maximale parkeerduur van 4 uur voor niet-vergunninghouders
b. Betaald parkeren van 18:00-24:00 uur à € 3,00 - € 4,50 per uur voor niet-vergunninghouders
c. Een bewonersvergunning (maximaal 3 per adres): 1e vergunning bijvoorbeeld € 90 per jaar, 2e vergunning bijvoorbeeld € 315 per jaar, 3e vergunning bijvoorbeeld € 630 per jaar Geen 4e vergunning mogelijk
d. Een bezoekersvergunning à bijvoorbeeld € 30 per jaar met een vast aantal uren (extra uren bijkoopbaar)
e. Geen parkeervergunningen voor bedrijfsbusjes, behalve indien aantoonbaar essentieel voor het werk van een bewoner; bedrijfsbusjes worden verwezen naar randparkeerlocaties
f. Openstelling van onderbenutte parkeergarages ’s avonds, ’s nachts en in het weekend tegen een gereduceerd tarief voor bewoners

2. Extra handhavingscapaciteit in te zetten, met specifieke aandacht voor misbruik door bedrijfsbusjes en niet-ingeschreven voertuigen
3. Digitale parkeeroplossingen (app en automaten) in te voeren voor eenvoudig betalen en aanvragen
4. Na één jaar een tussentijdse evaluatie en na twee jaar een eind-evaluatie uit te voeren, met rapportage aan de raad over de effecten op parkeerdruk, leefbaarheid en eventueel benodigde bijstellingen

en gaat over tot de orde van de dag.

Toelichting (ter informatie, geen onderdeel van de motie): Deze pilot combineert bewezen succesvolle elementen uit Den Haag met een Vlaardingse aanpak, gericht op het teruggeven van de openbare ruimte aan de bewoners zonder hen financieel te zwaar te belasten. De progressieve tarieven en het verbod op een vierde vergunning ontmoedigen effectief het ‘stapelen’ van busjes op één adres.

Tekst
Ron Boers, Jorn van der Bie | Heel De Stad, Marco van Unen | Beter Voor Vlaardingen

Fotobijschrift
Still van (erger je) groen en parkeerdruk Mendelssohnplein

24-11-2025