Maasdeltatunnel krijgt onzichtbaar vorm

Operatie (holle) ijsberg in volle gang

Operatie (holle) ijsberg in volle gang

Het was op 31 maart regionale afzinkdag. Die vrijdag wordt het eerste tunneldeel, dat bij scheepswerf Damen-Verolme in Dok 8 is gefabriceerd, officieel naar “de kelder gejaagd”. Die kelder bevindt zich in dit geval tussen Vlaardingen en Rozenburg en op de bodem van ’t Scheur, de Waterweg of de Nieuwe Maas.

Het weer dacht er het zijne van en besloot zich te wapenen met een somtijds stevige zuidwester en de nodig regendruppels. Dit zorgde er wel voor dat de grote groep Vips het werkend deel van de bevolking niet in de weg liep. Binnen, in de ruim bemeten tent, was het dan ook een drukte van belang met koffiedrinkende en broodjes etende gasten in meest stemmig kostuum, carrierebevorderend mantelpak of jolige jumpsuit.

Voor de pers was dit onderdeel verre van spectaculair. Immers, alle werkzaamheden (het laten zakken van het eerste tunneldeel) spelen zich af op het niveau waarop vissen en krabben zich normaal ophouden.

Scenario
De tunneldelen komen tussen de twee op de oever aflopende toe-ritten.

Bij aankomst was het topje van de caisson of het tunneldeel juist zichtbaar. Onder water, gelijk een ijsberg, bevindt zich het leeuwendeel van het gecultiveerde beton. Omgevingsmanager Jurgen van der Meer legde uit wat zich voor het oog meest ongezien afspeelt.

Jurgen van der Meer: ‘In totaal worden twee tunneldelen afgezonken. De ene heeft een lengte van 185 en de andere van 205 meter. Ze komen te rusten op een diepte van 26 meter onder NAP op betonnen blokken van 7x7x1 meter, die elk 100.000 kilo wegen.

Boven water en het enige zichtbare zijn vier pontons. Die drijven verbonden met het tunneldeel boven de vier hoekpunten en zorgen ervoor dat juist wordt gepositioneerd. Dat op zijn “plek leggen” is een secuur werkje, want aan de voorzijde is er 1 cm en aan de achterzijde 5 cm speling.

Het afzinken gebeurt in doodtij. Dat is tussen 12.00 en 12.45 uur. Die periode is van belang omdat het tunneldeel 90˚ (vanuit de lengte van ’t Scheur tot dwars tussen Vlaardingen en Rozenburg, red.) moet gedraaid. Het eerste deel komt aan de zuidzijde waarna de noordzijde volgt.’

Noten
Op beide oevers was een tribune geplaatst voor liefhebbers van een stuk onderwatertechniek. Vanwege het barre weer bleef de belangstelling beperkt.

De bouwkade aan Vlaardingse zijde is voor de duur van de tunnelbouw omgedoopt tot Archimedeskade. Liefhebbers van natuurkunde weten waarom.

Tussen de tunneldelen (die zijn afgevuld met water en een rubberafdichting aan de kopse kanten hebben om waterverplaatsing tegen te gaan) zitten zogeheten rubberen Ginaprofielen. Op de kopse kant van de toe-rit zit een stalen profiel van dezelfde afmeting. Na het afzinken wordt het Ginaprofiel hiertegen aangedrukt zodat een waterdichte afdichting ontstaat.

Beide tunneldelen worden gepositioneerd op de per stuk zes betonnen blokken. Dat gebeurt met behulp van vijzelpennen die later worden verwijderd. Op de tunneldelen komen stenen/keien en eronder komen pannenkoeken van zand. Is het tunneldeel gepositioneerd dan worden verstevigingsdraden weggehaald en verkrijgt de tunnel uiteindelijk een soort van natuurlijke soepelheid. Zoiets als bij flatgebouwen om breken te voorkomen, maar dan horizontaal is de werking gelijk.

Vannacht rond 02.00 uur zal de operatie volgens schema achter de rug zijn. Over circa twee maanden kan en mag het journaille door de tunnel wandelen. Eind 2024 zal, als het schema ook hier klopt, de tunnel opengaan voor snelverkeer.

Nadat de tunneldelen op hun plaats liggen en zijn verankerd met zand en keien wordt de tunnel in spe afgewerkt met de nodige installaties.

230331 BB tunnel3

afbeelding
afbeelding
afbeelding
afbeelding

31-03-2023