Openbare besluiten B&W van 16 december 2025

VLAARDINGEN - Openbare besluiten uit de vergadering van het college van burgemeester en wethouders.

Openbare besluiten B&W van 16 december 2025

Beantwoording artikel 34-vragen van dhr Boers en dhr Van der Bie over Vlaardingse kappersoorlog
Het college van B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van de heer Boers en de heer van der Bie over Vlaardingse kappersoorlog vastgesteld.

Toelichting:
De fractie HEEL DE STAD heeft vragen gesteld over het groeiend aantal kapperszaken in het centrum van Vlaardingen. De vraagstellers hebben zorgen dat er misschien criminele activiteiten achter zitten. De fractie vraagt zich af of er extra onderzoek is gedaan naar de achtergrond van deze bedrijven. Zo’n onderzoek heet een Bibob-onderzoek.

Het college licht toe dat kapperszaken geen vergunning nodig hebben. Daardoor is het volgens de huidige wet- en regelgeving niet mogelijk om zo’n onderzoek te doen. Het college benadrukt dat ieder signaal van mogelijke criminaliteit serieus wordt genomen. Als er een vermoeden is, onderzoeken we dat samen met het team Openbare Orde en Veiligheid en de overige partners. Ook inwoners kunnen helpen. Zij kunnen vermoedens melden via de Meld een Vermoeden app.

Beantwoording artikel 34-vragen van Heel de Stad IBIS
Het college van B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van Heel de Stad IBIS vastgesteld.

Toelichting:
Het college benadrukt dat de raad op 19 maart juist en volledig is geïnformeerd over deze kwestie. Het college heeft bericht van het COA ontvangen dat het IBIS nog plek aanbood voor 20 nareizigers en de raad is daarover direct via de dagmail geïnformeerd.
Het college bevestigt hierbij nogmaals dat er in totaal altijd 60 statushouders in het IBIS gehuisvest zijn. Zoals eerder aangegeven betreft het statushouders (en geen asielzoekers) die er tijdelijk verblijven in afwachting zijn van een woning. Daarnaast ging het bij het moment waaraan gerefereerd wordt om een verplaatsing naar deze locatie en zijn er tegelijkertijd alleenstaande mannen overgeplaatst naar een andere locatie.

Het college heeft nogmaals navraag gedaan bij het COA. Daarop is bevestigd dat er sprake is van niet meer dan 60 statushouders in het IBIS hotel en vervanging van de ene groep door een andere. Dit gebeurt wel vaker en leidt nooit tot meer dan het aantal gecommuniceerde statushouders in het IBIS hotel.

Raadsmemo beboeten van daklozen
Het college van B&W heeft het raadsmemo beboeten van daklozen vastgesteld.

Toelichting:
Naar aanleiding van een toezegging van de burgemeester tijdens de raadscommissie van 26 juni 2025 is er een memo opgesteld om inzicht te geven in de problematiek rondom het beboeten van daklozen. In de memo wordt uitgelegd welke factoren bijdragen aan dakloosheid en waarom de druk op maatschappelijke opvang groot is. Ook staat erin dat Vlaardingen een gunstige woonplek is voor EU-arbeidsmigranten, die bij verlies van werk vaak ook hun woning kwijtraken. Wanneer dakloze personen voor veel overlast zorgen, is handhaving het sluitstuk.

Analyse effect aanpassing reguleringstijden en parkeertarieven vaststellen
Het college van B&W heeft het:

Deel-omgevingsprogramma Parkeerregulering Vlaardingen 2025 gewijzigd vastgesteld.
Raadsmemo 'Analyse effect aanpassing reguleringstijden en parkeertarieven 2025' vastgesteld.

Toelichting:
Het bijgevoegde rapport 'Analyse effect aanpassing reguleringstijden en parkeertarieven 2025' beschrijft de gevolgen van het aanpassen van reguleringstijden en parkeertarieven. Daarbij zijn drie scenario's voor venstertijden en twee varianten voor tarieven onderzocht, inclusief de financiële effecten op basis van het parkeerdrukonderzoek van oktober 2024. Ook bevat het rapport maatregelen om vraag en aanbod op de parkeermarkt beter in balans te brengen, zoals uitbreiding van het gereguleerd gebied, differentiatie van venstertijden en tarieven, verhoging van het dagmaximum en uitbreiding van Stop&Shop-parkeerplaatsen.

Het aangepaste deel-omgevingsprogramma Parkeerregulering Vlaardingen 2025 vervangt het eerdere programma, omdat vaste venstertijden zijn geschrapt om per situatie meer beleidsruimte te bieden. Op basis van dit rapport en het deel-omgevingsprogramma zal het college besluiten over mogelijke invoering en verdere uitwerking.

Raadsmemo consultatie Deelomgevingsprogramma Integrale gebiedsontwikkeling Nieuwe Binnenstad
Het college van B&W heeft:

Het Deelomgevingsprogramma ‘Integrale gebiedsontwikkeling Nieuwe Binnenstad’ als concept vastgesteld.
Het Deelomgevingsprogramma ‘Integrale gebiedsontwikkeling Nieuwe Binnenstad’ ter consultatie aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het Raadsmemo Consultatie Deelomgevingsprogramma ‘Integrale gebiedsontwikkeling Nieuwe Binnenstad’ vastgesteld.

Toelichting:
Met de Kaderstellende Startnotitie zijn in juli 2025 de ambities voor de herontwikkeling van de binnenstad vastgesteld. Met dit deelomgevingsprogramma leggen we stedenbouwkundige en programmatische spelregels vast om de binnenstad van Vlaardingen weer levendig, aantrekkelijk en toekomstbestendig te maken. Voor de toekomstige 800 woningen gelden onder meer een basishoogte van 5-6 lagen, levendige plinten met actieve functies, groene binnenhoven, strategische hoogteaccenten.

Het uitvoeringsprogramma Bedrijventerreinen Vlaardingen 2025-2028
Het college van B&W heeft:

Uitvoeringsprogramma Bedrijventerreinen Vlaardingen (2025-2028) vastgesteld.
Raadsmemo uitvoeringsprogramma Bedrijventerreinen Vlaardingen 2025-2028 vastgesteld.

Toelichting:
Om maatregelen op te stellen die aansluiten bij de Visie Bedrijventerreinen 2024-2034, is in afstemming met ondernemers het Uitvoeringsprogramma Bedrijventerreinen 2025-2028 ontwikkeld. Dit programma bevat concrete acties per bedrijventerrein en is opgebouwd rond vijf opgaven, die samen de bouwstenen vormen van het uitvoeringsprogramma:

Voldoende vestigingsmogelijkheden
Verbeteren van kwaliteit en uitstraling
Vergroten van veiligheid
Bevorderen van duurzame energie en klimaatadaptatie
Waarborgen van goede bereikbaarheid.
Addendum 2 KORKR berekenmethodiek additionele grondwaarde Eiland van Speyk
Het college van B&W heeft:

Addendum 2 op de Koop- Ontwikkel- en Realisatieovereenkomst Kerngebied Rivierzone Vlaardingen, waarin berekenmethodiek additionele grondwaarde is uitgewerkt voor de ontwikkeling van Eiland van Speyk, vastgesteld.
Geheimhouding op het addendum inclusief de bijlagen op grond van artikel 87 Gemeentewet jo artikel 5.1 lid 2 onder b van de Wet open overheid (Woo) gelegd.

Toelichting:
Het college heeft het 2e addendum op de Koop-, Ontwikkel- en Realisatieovereenkomst Kerngebied Rivierzone Vlaardingen tussen gemeente en ontwikkelcombinatie CRV vastgesteld. In dit addendum is de berekenmethodiek voor additionele grondwaarde van de ontwikkeling van Eiland van Speyk verder uitgewerkt. Hiermee is voor gemeente en CRV voldoende zekerheid verkregen om de woningbouwontwikkeling van het Eiland van Speyk voortvarend op te pakken en naar een beoogde start realisatie in het voorjaar van 2027 toe te werken.

Raadsvoorstel Beeldkwaliteitsplan Zuidbuurt vaststellen
Het college van B&W heeft het raadsvoorstel Beeldkwaliteitsplan Zuidbuurt vastgesteld.

Toelichting:
Het beeldkwaliteitsplan Zuidbuurt bevat de ruimtelijke en kwalitatieve handvatten voor de herontwikkeling van de Zuidbuurt in Vlaardingen. Samen met de Ruimtelijke visie, biedt dit het toetsingskader waarbinnen de deelplannen worden ontwikkeld. Het gaat onderdeel uitmaken van de huidige Welstandsnota 2011.

Vaststellen Integraal Programma van Eisen Marnixhoek
Het college van B&W heeft:

Integraal Programma van Eisen (IPvE) Marnixhoek vastgesteld.
Raadsmemo Integraal Programma van Eisen Marnixhoek vastgesteld.

Toelichting:
De vaststelling van het IPvE vormt zowel de basis voor de ruimtelijke uitwerking van deze locatie als het startpunt van het verkoopproces van de grond en de eerste ontwikkelingsfase van de herstructureringsopgave in de Zuidbuurt.

Anterieure overeenkomst Molpro ontwikkeling B.V. en gemeente over de Soendalaan 30
Het college van B&W heeft de anterieure overeenkomst ‘Herontwikkeling Soendalaan 30’ met Molpro ontwikkeling B.V. vastgesteld.

Toelichting:
Molpro ontwikkeling B.V. en de gemeente hebben een overeenkomst gesloten over de herontwikkeling van de oude garage aan de Soendalaan 30 in de Indische Buurt. De oude garage is in slechte staat en wordt vervangen door 14 middeldure koopappartementen.
De ontwikkelaar heeft inloopavonden georganiseerd. Naar aanleiding van reacties van bewoners werkte de ontwikkelaar het plan definitief uit. De ontwikkelaar vraagt een omgevingsvergunning aan tot sloop van de garage en het bouwen van 14 appartementen.

Beslissing op bezwaar: contrair aan advies bezwaarschriftencommissie n.a.v. gegrond verklaring bezwaar weigering omgevingsvergunning Parallelweg 100
Het college van B&W heeft het bezwaarschrift gericht tegen de weigering omgevingsvergunning voor het afwijken van het omgevingsplan voor de souterrainverdieping van de Parallelweg 100 ongegrond verklaard.

Toelichting:
Het college van burgemeester en wethouders heeft de ingediende bezwaren gericht tegen de geweigerde omgevingsvergunning van 21 juli 2025 in afwijking van het advies van de bezwaarschriftencommissie ongegrond verklaard. Daarmee blijft het bestreden besluit, om de aanvraag omgevingsvergunning te weigeren, in stand. In dit geval is sprake van een activiteit, die onder het verbod valt zoals bedoeld in artikel 2 van het Voorbereidingsbesluit. Uit de aanvraag blijkt, dat delen van het pand (kelderbox) worden verbouwd tot en gebruikt als een zelfstandige woonruimte, terwijl deze delen daar oorspronkelijk niet voor zijn gebouwd of bedoeld.

Nadere regels aanbieden nieuwbouw betaalbare koopwoningen
Het college van B&W heeft de nadere regels aanbieden nieuwbouw betaalbare koopwoningen vastgesteld.

Toelichting:
De gemeenteraad heeft op 12 juni jl. de verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2025 vastgesteld. Hierin is opgenomen dat Vlaardingen met ingang van 1 januari 2026 voor betaalbare nieuwbouw koopwoningen de huisvestingsvergunningplicht invoert (verkoopprijs tot € 420.000, - prijspeil 2026). Dit doet de gemeente om daarmee de kansen van lokaal woningzoekenden op de betaalbare koopmarkt te verstevigen.

Om de vergunningsplicht goed uitvoerbaar te laten zijn voor zowel de gemeente als de verkopende partijen, heeft het college van B&W nadere regels vastgesteld voor het aanbieden van nieuwbouw betaalbare koopwoningen. Hiermee is geregeld dat bij elk woningbouwproject met betaalbare koopwoningen de helft met voorrang zal worden aangeboden aan kandidaat-kopers met lokale binding. Dat wil zeggen: mensen die in Vlaardingen wonen of werken.

Jaarlijkse Actualisatie Prestatieafspraken 2026
Het college van B&W heeft :

Met de jaarlijkse actualisatie van de prestatieafspraken 2025-2028 voor kalenderjaar 2026 ingestemd.
Het Raadsmemo Actualisatie Prestatieafspraken vastgesteld.

Toelichting:
De gemeente Vlaardingen en de corporaties Waterweg Wonen en Samenwerking hebben vorig jaar afspraken gemaakt over onder andere nieuwbouw, verduurzaming, wonen en zorg en leefbaarheid. De Prestatieafspraken Vlaardingen 2025-2028 zijn voor vier jaar en worden jaarlijks aangepast. Het gemeentebestuur is akkoord met deze 'Actualisatie'. Het gaat om de volgende wijzigingen: Bij het sloop/nieuwbouwproject De Snaaijer onderzoeken Waterweg Wonen en de gemeente of het mogelijk is meer sociale huurwoningen terug te bouwen dan er nu staan. Waterweg Wonen onderzoekt bij twee woningcomplexen in de buurten Wetering en Lage Weide (Westwijk) of renovatie ook een optie is, als alternatief voor het voornemen van sloop/nieuwbouw zoals eerder voorgesteld in de Woonvisie Vlaardingen.

Raadsmemo Motie Terugkeer Arbeidsmigranten
Het college van B&W heeft het raadsmemo Motie Terugkeer Arbeidsmigranten vastgesteld.

Toelichting:
Voor dakloze arbeidsmigranten werkt Vlaardingen samen met Schiedam en Maassluis aan een plan voor tijdelijke opvang of terugkeer naar het land van herkomst. De gemeenteraad heeft vorig jaar het college gevraagd om aan aanpak voor opvang of terugkeer van dakloze arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa. Met een raadsmemo wordt de gemeenteraad geïnformeerd over hoe ver de gemeente daar mee is.

Antwoordbrief Rijk inzake Mrija
Het college van B&W heeft de antwoordbrief aan het Rijk inzake Mrija vastgesteld.

Toelichting:
De gemeente Vlaardingen reageert op de afsprakenbrief van het Rijk waarin de voortzetting van opvanglocatie Mrija tot 2030 wordt bevestigd. Het Rijk garandeert volledige financiële compensatie, Vlaardingen behoudt de regie over de opvang en er zijn gezamenlijke afspraken gemaakt over een zorgvuldig uitstroomplan. Hiermee ontstaat duidelijkheid voor bewoners, partners en de regio, en kan de opvang de komende jaren veilig en verantwoord worden voortgezet.

Mandaatbesluit GR Rogplus inzake Wmebv
Het college van B&W heeft het mandaatbesluit Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer Rogplus 2026 vastgesteld.

Toelichting:
Op 1 januari 2026 gaat de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) in. Deze wet regelt de digitale communicatie tussen overheid, burgers en ondernemers. Om die digitale berichtenstroom in goede banen te leiden, moeten organisaties duidelijk maken welke kanalen burgers en ondernemers en de organisaties zelf moeten gebruiken voor bepaalde aanvragen of meldingen. Met dit mandaatbesluit kan Rogplus inwoners informeren over de kanalen waarmee zij met inwoners communiceert.

Raadsmemo Beleidsregels en nadere regels maatschappelijke ondersteuning Maassluis Vlaardingen Schiedam 2026
Het college van B&W heeft:

De beleidsregels en nadere regels maatschappelijke ondersteuning Maassluis Vlaardingen Schiedam 2026 vastgesteld.
Raadsmemo ‘Beleidsregels en nadere regels maatschappelijke ondersteuning Maassluis Vlaardingen Schiedam 2026’ vastgesteld.

Toelichting:
De beleidsregels en nadere regels sluiten aan op de Verordening maatschappelijke ondersteuning Maassluis Vlaardingen en Schiedam 2026. Hierdoor is voor de inwoners duidelijk wat zij kunnen verwachten van de gemeenten voor Wmo-ondersteuning en geeft het handvatten voor de uitvoering van de Wmo. De nieuwe beleidsregels en nadere regels zijn ook kostenbesparend, waardoor onder andere Wmo-vervoer binnen de zorg betaalbaar en beschikbaar blijft. De beleidsregels en nadere regels gaan in op 1 januari 2026 en worden gepubliceerd via het digitale gemeenteblad.

Raadsmemo Motie Verbetering Screening en toezicht Pleegzorg, Motie Verbetering samenwerking en informatie uitwisseling jeugdzorg en Motie Inzet verklarende analyse
Het college van B&W heeft het raadsmemo Motie Verbetering Screening en toezicht Pleegzorg, Motie Verbetering samenwerking en informatie uitwisseling jeugdzorg en Motie Inzet verklarende analyse vastgesteld.

Toelichting:
Het college informeert de gemeenteraad geïnformeerd over de wijze waarop er vanuit gemeentelijk niveau is gepleit en aangestuurd op de verbetering van screening en het toezicht op de pleegzorg, de verbetering van samenwerking en informatie-uitwisseling tussen jeugdzorginstanties en de inzet van de verklarende analyse binnen de gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond (GRJR), Rogplus en de VNG.

Thematisch omgevingsprogramma maatschappelijke voorzieningen
Het college van B&W heeft:

Het thematisch omgevingsprogramma maatschappelijke voorzieningen vastgesteld.
Het Raadsmemo Thematisch omgevingsprogramma maatschappelijke voorzieningen vastgesteld.
Het thematisch omgevingsprogramma als richtinggevend beleidskader voor gebiedsgerichte omgevingsprogramma's, thematisch uitvoeringsbeleid, thematische uitvoeringsprogramma's en vastgoedbeleid beschouwd.

Toelichting:
Het Thematisch Omgevingsprogramma Maatschappelijke Voorzieningen, inclusief de uitvoeringsagenda voor 2026 is een uitwerking van de Omgevingsvisie 2040. Het programma richt zich op het krijgen van inzicht in de vraag naar en het fysieke aanbod van maatschappelijke voorzieningen in Vlaardingen.

In eerste instantie is de opdracht gegeven om meetbaar te maken wat ‘voldoende’ voorzieningen voor onze stad zijn. Hier zijn de in dit stuk opgenomen referentiewaarden op gebaseerd, die aangeven wat de vraag per type voorziening is per 1000 inwoners. Het Omgevingsprogramma Maatschappelijke Voorzieningen is hier een vervolgstap op. Hierin is gekeken naar hoe wij als gemeente willen omgaan met deze referentiewaarden en wat dit betekent voor de praktijk.

Daarnaast is er nog een verdiepingsslag gedaan op het vooronderzoek door de verwachte impact van maatschappelijke trends en ontwikkelingen mee te wegen op de verwachte vraag in de toekomst. Het Omgevingsprogramma Maatschappelijke Voorzieningen maakt dus een schets van de bestaande voorzieningen en verwachtte vraag aan maatschappelijke voorzieningen in de toekomst.

Het omgevingsprogramma kan op twee manieren gebruikt worden. Enerzijds stelt het de gemeente in staat om goed onderbouwde keuzes te maken over het ontwikkelen en beter benutten van bestaande en nieuwe maatschappelijke ruimtes, doordat inzicht ontstaat in waar tekorten of kansen liggen. Anderzijds biedt het programma duidelijke richting aan initiatiefnemers door vraag en aanbod structureel inzichtelijk te maken en te werken met duidelijke kaders, afspraken en werkprocessen. Hierdoor weten partijen beter wat er mogelijk is, welke criteria worden gehanteerd en hoe initiatieven kunnen bijdragen aan een evenwichtig en toekomstbestendig voorzieningenaanbod in de stad.

Het omgevingsprogramma wordt na vaststelling op de gemeentelijke website gepubliceerd inclusief een korte publieksvriendelijke toelichting op doel en betekenis van het programma. In deze toelichting wordt uitgelegd wat het Omgevingsprogramma Maatschappelijke Voorzieningen is, waarom het is opgesteld en welke rol het speelt binnen de Omgevingsvisie 2040. Ook wordt op hoofdlijnen ingegaan op het bestaande en de verwachte vraag van maatschappelijke voorzieningen in de stad, de belangrijkste uitgangspunten bij ontwikkelingen en hoe met het programma wordt gestuurd op de toekomstige vraag.

Daarnaast wordt stilgestaan bij de gevolgen voor initiatiefnemers. Er wordt toegelicht wat het programma betekent voor nieuwe plannen en initiatieven, hoe het wordt gebruikt als afwegingskader bij aanvragen en op welke manier initiatiefnemers kunnen bijdragen aan een evenwichtig en toekomstbestendig voorzieningenaanbod.

Reconstructie van de kruising Marathonweg - Floris de Vijfdelaan
Het college van B&W heeft:

Vastgesteld dat er sprake is van een zwaarwegend maatschappelijk belang voor de reconstructie van de kruising Marathonweg - Floris de Vijfdelaan binnen de betreffende hoofdgroenstructuur.
Raadsmemo reconstructie Marathonweg - Floris de Vijfdelaan vastgesteld.

Toelichting:
Voor de reconstructie van de kruising van de Marathonweg met de Floris de Vijfdelaan, is het noodzakelijk om 10 bomen te vellen. Deze bomen maken echter deel uit van de Vlaardingse hoofdgroenstructuur, een structuur waar alleen in ingegrepen mag worden als dat nodig is voor iets dat van zwaarwegend maatschappelijk belang is. Deze reconstructie is belangrijk voor een veilige en goede doorstroming van het verkeer voor nu en in de toekomst.

Het college is van mening dat dit een zwaarwegend maatschappelijk belang is en dat hiervoor daarom een vergunning mag worden verleend. Bij de kap van de bomen zullen nieuwe bomen aangeplant worden. Er komen meer bomen terug dan er gekapt worden, waarvan 5 in de nabijheid van het project en 17 in de Holy. Met de keuze voor diverse boomsoorten wil het college bijdragen aan de ecologische diversiteit.

Raadsmemo Programma van Eisen Zwembad
Het college van B&W heeft het consulterend raadsmemo Functioneel Programma van Eisen (PvE) nieuw zwembad vastgesteld.

Toelichting:
Op 30 oktober heeft de raad het raadsvoorstel rondom het locatieonderzoek voor het nieuwe zwembad vastgesteld. De volgende stap is het opstellen van een functioneel programma van eisen: een lijst van eisen en wensen waaraan het ontwerp van het zwembad volgens alle betrokkenen moet voldoen. Het college wil graag een functioneel programma van eisen aan de raad voorleggen en hen in de gelegenheid stellen om suggesties en voorstellen te delen.

Het functioneel programma wordt ook besproken met de exploitant van en sportaanbieders in het huidige zwembad. Uiteindelijk stelt het college het functioneel programma van eisen vast. Het functioneel programma van eisen is de basis voor de technische uitwerking van het programma van eisen. Beide documenten zijn noodzakelijk voor de toekomstige aanbesteding.

Motie Impuls voor de Westwijk
Het college van B&W heeft het raadsmemo Motie Impuls voor de Westwijk vastgesteld.

Toelichting:
Op 12 juni 2025 heeft de gemeenteraad de motie ‘Impuls voor de Westwijk’ aangenomen. In deze motie vraagt de raad het college om een voorstel te maken voor vervangende nieuwbouw van wijkcentrum West (De Telder). Ook vraagt de raad om het welzijnswerk, jongerenwerk en de buurtsport in de Westwijk structureel te versterken. Daarnaast verzoekt de raad om deze onderwerpen in samenhang te bekijken met een mogelijke opvanglocatie.

Het college informeert de gemeenteraad met een raadsmemo over de stand van zaken en de vervolgstappen. De plannen voor het nieuwe wijkcentrum bevinden zich nu in de voorbereidingsfase. Daarbij wordt gekeken naar de beschikbare financiële middelen en naar de samenhang tussen de verschillende opgaven. Het college werkt stap voor stap aan een integraal en uitvoerbaar voorstel, waarin het wijkcentrum, het welzijns- en jongerenwerk, de buurtsport en een mogelijke opvanglocatie gezamenlijk worden meegenomen. Dit vormt de basis voor verdere besluitvorming.

Vaststellen bekostigingsplafond Programma Onderwijshuisvesting 2026
Het college van B&W heeft het bekostigingsplafond voor het Programma onderwijshuisvesting 2026 op € 539.000,- vastgesteld.

Toelichting:
Dit is conform de door de gemeenteraad op 6 november 2025 vastgestelde begroting 2026. In de onderwijswetten is opgenomen dat het college jaarlijks verplicht is het bekostigingsplafond vast te stellen. Het bekostigingsplafond is het bedrag dat jaarlijks beschikbaar wordt gesteld voor het financieren van de (aanvullende) voorzieningen huisvesting onderwijs. De schoolbesturen hebben voor 1 februari 2025 een aanvraag ingediend voor het Programma Onderwijshuisvesting 2026. Met het vastgestelde bekostigingsplafond kan de gemeente deze aanvragen beoordelen (goedkeuren en/of afkeuren).

Programma en Overzicht Onderwijshuisvesting 2026
Het college van B&W heeft het programma en Overzicht onderwijshuisvesting 2026 vastgesteld.

Toelichting:
Jaarlijks dienen schoolbesturen voor 1 februari aanvragen in bij de gemeente ten behoeve van het bekostigen van huisvestingsvoorzieningen. Op grond van de ‘Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente Vlaardingen 2015’ wordt bepaald of de aanvraag voldoet aan de gestelde criteria om in aanmerking te komen voor financiering. Drie van de elf ingediende aanvragen zijn gehonoreerd en in het programma van 2026 geplaatst.

Raadsvoorstel Integraal Huisvestingsplan primair, (voortgezet) speciaal en voortgezet onderwijs, inclusief bewegingsonderwijs, 2025-2040, gemeente Vlaardingen
Het college van B&W heeft het raadsvoorstel Integraal Huisvestingsplan primair, (voortgezet) speciaal en voortgezet onderwijs, inclusief bewegingsonderwijs, 2025-2040, gemeente Vlaardingen vastgesteld.

Toelichting:
De gemeente heeft de wettelijke taak om te voorzien in voldoende huisvesting voor het primair, (voortgezet) speciaal en voortgezet onderwijs, inclusief bewegingsonderwijs. Een integraal huisvestingsplan (bewegings)onderwijs omvat de gezamenlijke visie van gemeente en schoolbesturen op huisvesting van onderwijs en bewegingsonderwijs. Een belangrijk onderdeel van het IHP is het uitvoeringsprogramma waarin per schoolgebouw wordt aangegeven wat er aan het gebouw moet worden gedaan en welke kosten hiermee zijn gemoeid.

Het IHP 2040 is tot stand gekomen in samenwerking met de schoolbesturen. Het geeft een actualisatie van het uitvoeringsprogramma 2025-2029 en een doorkijk tot en met 2040. Op basis van het capaciteitsonderzoek bewegingsonderwijs 2025 is een aantal projecten met betrekking tot de huisvestingsvoorzieningen voor bewegingsonderwijs toegevoegd.

Op 6 november jl. heeft de gemeenteraad de begroting 2026 en de meerjaren-investeringsbegroting vastgesteld. Hierin zijn de benodigde middelen opgenomen voor de projecten uit het uitvoeringsprogramma onderwijshuisvesting tot 2029 en voor een aantal nieuwe huisvestingsvoorzieningen voor bewegingsonderwijs. De doorkijk tot en met 2040 bevat nog geen financiële raming; daarvoor zijn er nog te veel onzekerheden. De komende jaren wordt het uitvoeringsprogramma voor de middellange termijn verder uitgewerkt om te komen tot concrete voorstellen en ramingen die opgenomen kunnen worden in de P&C-cyclus onderwijshuisvesting tot 2029, alsmede voor een aantal nieuwe huisvestingsvoorzieningen voor bewegingsonderwijs. De doorkijk tot 2040 bevat nog geen financiële raming; daarvoor zijn er nog teveel onzekerheden. De komende jaren wordt het uitvoeringsprogramma voor de middellange termijn verder uitgewerkt om te komen tot concrete voorstellen en ramingen die opgenomen kunnen worden in de P&C-cyclus.

Vaststellen Grondbrief 2026
Het college van B&W heeft:

De Grondbrief 2026 vastgesteld.
Het raadsmemo Grondbrief 2026 vastgesteld.

Toelichting:
De Grondbrief gaat in op marktsituaties die in het grondbeleid voor het komende jaar van belang zijn. Zo worden hierin de parameters voor de kosten- en opbrengstenstijging en de minimale prijs voor bouwgrond benoemd.

Ondertekening intentieverklaring collectieve warmtevoorziening Drevenbuurt met NetVerder
Het college van B&W is de intentieverklaring met NetVerder, over een collectieve warmtevoorziening met focus op de Drevenbuurt, aangegaan.

Toelichting:
Voor een gezamenlijke verkenning naar de haalbaarheid van een collectieve duurzame warmtevoorziening in de Drevenbuurt, anticiperend op de inwerkingtreding van de Wet collectieve warmte, gaat het college een intentieverklaring met NetVerder aan.

Raadsmemo reactie op mail
Het college van burgemeester en wethouders heeft de reactie op een email over een verzoek tot onhafhankelijk extern onderzoek en bestuurlijke maatregelen vastgesteld.

Toelichting:
Het college neemt signalen en klachten van medewerkers altijd serieus. Binnen de organisatie bestaan verschillende formele en informele mogelijkheden voor medewerkers om zorgen, klachten of meldingen kenbaar te maken, zoals via leidinggevenden, HR-adviseur, een externe vertrouwenspersoon of bedrijfsmaatschappelijk werker en de Ondernemingsraad (OR).

Deze routes zijn bedoeld om signalen zorgvuldig, vertrouwelijk en met waarborgen voor alle betrokkenen te behandelen. Het college zal met een inhoudelijke reactie komen, in samenhang met de beantwoording van de artikel 34-vragen. Daarbij acht het college het van groot belang om eerst te kijken naar de aard en achtergrond van de ontvangen signalen.

17-12-2025