62 stuks per jaar

Mijlpaal: 750 boekrecensies in twaalf jaar

VLAARDINGEN - Komende vrijdag, 1 december 2023, verschijnt bij De Vlaardinger de zevenhonderdenvijftigste boekrecensie. Daar hebben de boekenwurmen van het Recensiecollectief twaalf jaar over gedaan. En of het zo bedoeld is of niet: het loopt mooi synchroon met de tijd die Vlaardingen stadsrechten heeft.

Bij Omroep Vlaardingen besprak Gerard van Os nieuw verschenen boeken. Dat gebeurde eind jaren 90 en in het eerste decennium van deze eeuw in het zondagmiddagprogramma ‘Uit de kunst’. Sport Lokaal-presentator Ruud Ham hoorde hiervan en deed soms ook verslag, vaak van een sportboek. Zij bezochten samen persbijeenkomsten van uitgeverijen  en tipten interessante uitgaven voor de microfoon. Toen beiden de Omroep hadden verlaten begonnen ze, op initiatief van Ruud, het recensiecollectief De Vlaardinger. Op 30 september 2011 verscheen de eerste bespreking ‘De piraten van hiernaast’, een jeugdboek geschreven door Reggie Naus.

Het team waarmee gestart werd bestond uit Chiel Harte, Jos van Houwelingen, Gerard van Os, Hans Vrugt en Ruud Ham. Na verschillende wisselingen bestaat het team nu uit Hans Vrugt, Leo Kattestaart, Margriet Kleijn, Gerard van Os en Wies Groeneweg. Incidenteel wil hoofdredacteur Peter Joore ook zijn licht op een nieuw boek laten schijnen. L:iefst tweemaal per jaar als er weer een nieuwe Herman Brusselmans van de persen is gerold.

Sinds maart 2013 houdt webmaster Erik de Wit maandelijks de website www.vlaardingenleest.nl bij. Zo is er inmiddels een virtuele boekenkast ontstaan met honderden boekbesprekingen op de digitale planken. De onderwerpen verschillen van week tot week en is sterk afhankelijk van de recensent. Zo hebben Gerard en Leo voorkeur voor muzikale boeken, maar ze bespreken net zo makkelijk een roman. Margriet en Wies recenseren graag een maatschappelijk getint boek, actueel of geplaatst in een historisch kader. Hans weet als geen ander de besprekingen tegen het licht te houden om voor publicatie nog even de grammaticale puntjes op de literaire "i" te zetten.

Komende vrijdag zal de zevenhonderdenvijftigste boekbespreking worden gepubliceerd. Dat zijn gemiddeld zo’n 62 boeken per jaar. Elke vrijdag geplaatst in de rubriek ‘Een uitgelezen kans’. Gerard probeert vrijdag de vraag te beantwoorden of ‘Music Trails USA’, geschreven door radiopresentator en muziekdocent Marc Stakenburg, nu een muziekboek moet worden genoemd of dat het eigenlijk een reisgids is. En er ligt nog een stapel nieuwe uitgaven op de boekenwurmen te wachten. Ze gaan dan ook voorlopig nog wel even door met lezen en bespreken.

Foto
De vijf enthousiastelingen die in de zomer van 2011 het Recensiecollectief zijn begonnen. V.l.n.r.: Gerard van Os, Hans Vrugt, Jos van Houwelingen, Ruud Ham en Chiel Harte.

231127 Recensie Introductiefoto 2011