Megatransport tijdelijke Suurhoffbrug op weg naar de Maasvlakte

Megatransport tijdelijke Suurhoffbrug op weg naar de Maasvlakte

REGIO - Precies volgens de planning is om 01.00 uur vannacht het megatransport van de tijdelijke Suurhoffbrug vertrokken vanaf de kade bij de voorbouwlocatie in Krimpen aan den IJssel. Het transport is succesvol door het centrum van Rotterdam gevaren en is nu onderweg naar de Maasvlakte. In de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 mei wordt hier de tijdelijke brug naast de bestaande Suurhoffbrug (A15) gelegd.

kaartjesuurhof

Het transport met de boogbrug van circa 200 m lang, 20 m breed en meer dan 40 m hoog is achtereenvolgens de Van Brienenoordbrug, de Hef, de Koninginnebrug en de Erasmusbrug gepasseerd, op weg naar de Botlekbrug met als tussenbestemming het Hartelcomplex.

Over het transport
Het transport is mogelijk door de tijdelijke Suurhoffbrug op drijvende pontons te plaatsen, die met elkaar verbonden zijn. Voor en achter liggen een sleep- en een duwboot om het geheel te trekken, duwen en sturen. De totale configuratie heeft een lengte van bijna 250 m.

Vervolg
Vannacht wordt de tocht naar de Maasvlakte hervat. In de nacht van maandag 10 mei op dinsdag 11 mei passeert het transport het Hartelcomplex en de Harmsenbrug. Rijkswaterstaat start met het plaatsen van de brug naast de bestaande Suurhoffbrug in de nacht van 14 mei op 15 mei. De planning van zowel het transport als de plaatsing is afhankelijk van het weer en het getij en kan daarom tot kort van tevoren wijzigen.

Renovatie en tijdelijke Suurhoffbrug
De Suurhoffbrug (A15) is – als toegangspoort tot de Maasvlakte – een vitale verbinding voor het Rotterdamse havengebied. De brug wordt gerenoveerd en krijgt er nu een tijdelijke brug naast, zodat de last van het (vracht)verkeer de komende jaren wordt verdeeld over de twee bruggen.

Vervanging en renovatie
De Suurhoffbrug (A15) is 1 van de 13 bruggen in Zuid-Holland die aangepakt worden. Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen en daarom worden ze nu vernieuwd. "Voor deze omvangrijke klus maken we zo veel mogelijk gebruik van slimme en duurzame technieken. Op die manier vernieuwen we de infrastructuur voor de komende generaties, en kunt u ook in de toekomst vlot, veilig en duurzaam van A naar B", aldus Rijkswaterstaat.

Livestream en video’s
Rijkwaterstaat verzorgt een livestream waarin het transport te zien is. De link is www.suurhoffbrug.live

Meer informatie over de Suurhoffbrug
www.rijkswaterstaat.nl/suurhoffbrug (projectinformatie)

www.rijkswaterstaat.nl/plaatsingsuurhoffbrug

(transport en plaatsing, inclusief kaartje)

Foto door Eyecatcher 

 

10-05-2021