Humanitas-vrijwilligers Thuisadministratie Yvonne Vijverberg en Frans Jansen:

'Je hoeft geen financiële whizzkid te zijn om mensen te helpen hun administratie op orde te krijgen'

'Je hoeft geen financiële whizzkid te zijn om mensen te helpen hun administratie op orde te krijgen'

SCHIEDAM - Yvonne Vijverberg en Frans Jansen zijn twee van de vijfentwintig vrijwilligers Thuisadministratie van Humanitas Nieuwe Waterweg Noord, die in Schiedam op bezoek gaan bij mensen die hulp kunnen gebruiken om hun financiële privéadministratie op orde te krijgen.

door Jan Schrijver

Yvonne Vijverberg is 46 jaar en heeft een volledige baan bij de overheid. Zij heeft een bouwkundige achtergrond en heeft een managementfunctie. Frans Jansen is 68 jaar. Hij stopte op zijn 63ste met werken, nadat hij vele jaren in dienst was voor één werkgever en daar uiteenlopende functies bekleedde, van monteur tot technisch tekenaar, van orderbegeleider tot medewerker debiteurenbeheer.

“Het is goed om ook eens verder te kijken dan je eigen werkkring en je eigen gezin, familie en kennissen, ofwel het is goed om af en toe uit je eigen bubbel te komen”, zegt Yvonne. “Het zou voor iedereen van waarde zijn een maatschappelijke stage te lopen, zeker in deze tijden van polarisatie. Voor mij was het in ieder geval een reden vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik wil niet uitsluitend geld geven, maar wil maatschappelijk iets extra doen. Ik ben geboren met een goed stel hersens. Dat wil ik ook gebruiken om andere mensen te helpen. Ik besteed gemiddeld anderhalf uur per week aan het vrijwilligerswerk voor Humanitas. Ik doe dit vrijwilligerswerk nu twee jaar en heb drie cliënten gehad, waarvoor de hulp is afgerond. Op dit moment ben ik met twee mensen in contact. Met een loopt het al wat langer en gaat het zo goed, dat ik nu iets minder tijd nodig heb, en dus weer wat tijd beschikbaar kreeg om ook met een nieuwe cliënt aan de slag te gaan.”

“Toen ik met mijn 63ste stopte met werken, wilde ik niet achter de geraniums gaan zitten, zoals dat zo mooi heet. Ik ben begonnen als gastheer in een wijkcentrum en nu nog steeds sta ik als vrijwilliger achter de bar bij een tweetal ontmoetingscentra. In 2018 kwam ik via een advertentie in contact met Humanitas. Ik ben als vrijwilliger gaan helpen met Schuldhulpverlening. Daarna ben ik ook vrijwilliger Thuisadministratie geworden. Ik heb sindsdien tien cliënten geholpen en help momenteel een cliënt. Omdat ik ook nog wat coördinerend werk doe, ligt mijn tijdsbesteding als Humanitas-vrijwilliger op circa drie uur per week.”

“Je hoeft overigens geen financiële whizzkid te zijn om mensen met het op orde krijgen van hun administratie te kunnen helpen”, zo verduidelijkt Yvonne. “Veel van ons zijn opgegroeid in een gezin waar je van jongs af aan wat basisprincipes over geld meekreeg en daarna zelf ervaring hebt opgedaan in een eigen huishouding. Je moet als vrijwilliger Thuisadministratie vooral goed kunnen luisteren naar mensen. Je zal eerst het vertrouwen van iemand moeten kunnen winnen. Je wilt weten, hoe iemand in een bepaalde situatie is terechtgekomen? Welke vragen heeft hij of zij? Waarmee kan je iemand helpen? Het ordenen van de administratie geeft doorgaans veel rust. Ik focus me op iemands administratie, maar ook begrip tonen voor het verhaal eromheen, het luisterend oor bieden, helpt mensen.”

Frans haakt hierop in: “Dat mensen hun privé-administratie niet op orde hebben, kan legio oorzaken hebben. Denk aan een echtscheiding. Of dat de situatie van iemand door een ziekte ingrijpend is veranderd. Of wat te denken van een kleine ondernemer die failliet gaat. In ons land zijn hoe dan ook te veel mensen in de problemen. Ik vind het belangrijk om een bescheiden bijdrage te kunnen leveren in het aanpakken ervan. Het ordenen van een administratie maakt het bijvoorbeeld mogelijk een overzicht op te stellen van inkomsten en uitgaven. Dat kan tot het inzicht leiden dat er meer geld uitgaat dan er inkomt. Dat geeft dan even een schok, maar het zorgt wel voor duidelijkheid. Let wel, wij oordelen niet over waar een cliënt zijn of haar geld aan uitgeeft. Als iemand twee grote honden heeft, maar maandelijks nauwelijks of niet rond weet te komen, zeggen we niet ‘doe dan een hond weg’. Soms zijn het simpele tips, waarmee we kunnen helpen. Neem iemand die vervelende kiespijn heeft, maar niet naar de tandarts gaat omdat hij of zij dat niet kan betalen. ‘Bel de tandarts en vraag of het op afbetaling kan.’ Als je daar niet aan gedacht hebt, maar je zodoende na een telefoontje wél naar de tandarts kan, spring je toch een gat in de lucht.”

Frans en Yvonne spreken met bevlogenheid over hun vrijwilligerswerk. De successen en succesjes die zij boeken met hun cliënten, daar doen ze het voor. “De werkelijkheid gebiedt te zeggen, dat het helpen van een cliënt niet altijd tot het beoogde resultaat leidt. Soms valt iemand die je probeert te helpen, na een tijdje weer terug in oude patronen. Je doet natuurlijk je best ervoor, dat er een bestendige vooruitgang komt in iemands situatie. Dat iemand het in de gesprekken die we voeren over toekomstige dingen gaat hebben, is voor mij een signaal dat we de goede kant opgaan. Het is goed om aan de cliënt duidelijk te maken dat we samen de problemen moeten oplossen.” “Inderdaad”, zo vult Frans aan, “samen willen we de problemen oplossen, waarna de cliënten het daarna zelf moeten gaan doen. Het is ook zo dat de periode waarin wij een cliënt mogen helpen, maximaal één jaar is.”

De gesprekken vinden plaats bij de cliënten thuis. “Dat is nodig om je een goed oordeel te kunnen vormen van hun situatie”, zegt Frans. “Hoe gaan ze bijvoorbeeld met de post die zij ontvangen om? Is er sprake van een lade vol ongeopende brieven? Of nog moeilijker: ontbreekt er veel correspondentie?”

Wat belangrijk is om dit vrijwilligerswerk te kunnen doen, is dat je de problemen van de cliënt ‘niet mee naar huis neemt’, merkt Yvonne op. “Inderdaad, je doet je uiterste best voor een cliënt, maar je moet tegelijkertijd wel los kunnen laten, je moet je de problemen niet persoonlijk gaan aantrekken”, zo beaamt Frans. En Yvonne vult aan: “Wat dat betreft, is het ook goed dat wij bij de cliënt bekend zijn onder onze voor- en achternaam, maar zonder verdere details zoals waar je woont en werkt.”

Heb je invloed op welke cliënten je krijgt? “Tot op zekere hoogte wel. Er wordt door een coördinator eerst een intake gedaan met een nieuwe cliënt. De cliënt en zijn of haar situatie wordt geanonimiseerd in een systeem van Humanitas gezet. Wij als vrijwilligers kunnen dan inschrijven op een cliënt”, zo legt Frans tot slot uit.

In Schiedam helpen momenteel 25 vrijwilligers Thuisadministratie 35 cliënten. Humanitas kan nog meer vrijwilligers Thuisadministratie gebruiken. Je kunt hier meer over lezen in de vacaturetekst: 

https://www.deschiedammeronline.nl/bedrijfsnieuws/details/vrijwilliger-thuisadministratie-hulp-bij-geldzaken

fransyvonne2

09-06-2021