Stad nog verder in tweeën

'Ich bin ein Vlaardinger!'

'Ich bin ein Vlaardinger!'

De impact van de aanleg van de Blankenburgverbinding is groot. Vlaardingen staat de komende anderhalf jaar enige A20-verbredingen en vernieuwingen te wachten. Dat ook deze verkeerstechnische “omelet”, met als belangrijkste ingrediënten geboorde heipalen, extra asfalt en staal met glas-geluidsschermen, pas kan worden gebakken als er een flinke doos “eieren” is gebroken mag duidelijk zijn.

De naam Blankenburgverbinding betreft het gehele traject van de nieuw aan te leggen A24, waarin de Hollandtunnel (landtunnel) en de Maasdeltatunnel (onderwatertunnel) bouwtechnische hoofdrolspelers zijn. Verder maken de huidige verbreding plus de nieuw te plaatsen geluidsschermen langs de A20 onderdeel uit van de aan- en afvoerroute.

Gelukkig wordt niet voor het door John F. Kennedy indertijd verfoeide Berlijnse model “muur” gekozen bij de nieuwe “aanplant” van geluidsschermen langs de A20. Misschien dat vorig Amerikaans president Donald Trump er andere Mexicaanse ideeën op na houdt, maar duidelijk is dat de staal met glas variant wederom en uiteindelijk langs de bermen verrijst.

De keuze voor transparante geluidsschermen ter hoogte van de Vlaardingervaart is gestoeld op de idee dat automobilisten c.s. zich bij kruisende verbindingen beter kunnen oriënteren. De glasmuren komen verder bij de onderdoorgangen van de Holysingel en de Lepelaarsingel met uitzondering van het bestaande groene scherm bij Park Hooglede.
   In dit verkeerstechnisch interbellum zorgen tijdelijke schermen voor een gemiddelde geluidsreductie tot 6 dB. Dit effect verschilt per woning en kan in de praktijk oplopen tot 9 dB. Voor 63% van de woningen levert het tijdelijke betonnen scherm een geluidsreductie op van 3 dB (hoorbaar) of meer.

Alle werkzaamheden, voorafgaande aan de verbreding van de A20, brengen met enige regelmaat verkeersomleidingen met zich mee. Die zijn in het weekeinde en ’s nachts gepland en erop gericht de verkeersdeelnemers zo min mogelijk overlast te bezorgen. De gehele operatie duurt tot en met eind 2022.

Vlaardingse Vaart
Ter hoogte van de Vlaardingervaart of Vlaardingse Vaart zijn de voorbereidende werkzaamheden al in volle gang. Ter plekke worden straks 8 x 9 = 72 palen geboord; dat is een trillingvrije en geluidsarme handeling. Per dag worden 2-3 palen, met een lengte van circa 24 meter, aan het zicht onttrokken. Eenmaal begonnen duurt de operatie 24 tot 36 dagen.

Bij de overkapping van de Vlaardingervaart zal gebruik worden gemaakt van pontons. Het fietspad aan de oostkant is afgesloten in verband met beperkte werkruimte; voor het varend verkeer zal te allen tijde een halfje openblijven; dit wordt aangegeven met een geel drijvend koord waaraan gelijk gekleurde ballen.

De stad en Holy worden met de voorgenomen verbreding weer iets verder van elkaar gescheiden. Het zou wijlen John F. Kennedy hebben doen verzuchten bij een bezoek aan de oudste stad aan de Waterweg: “Ich bin ein Vlaardinger.” Wie enigszins historisch is onderlegd weet dat de Berlijnse Muur de stad opsplitste in de periode van 1961 t/m 1989. Analoog hieraan kunnen we stellen dat de Staal-Glazen Wand tot 2049 Vlaardingen verdeelt in Holy en Centrum, pas dan zal de stad weer één zijn.

Noot
Dit verhaal is tot stand gekomen met behulp en informatie van: Kirsten Wesselius (Persvoorlichter Rijkswaterstaat), Juanne Rours (Stakeholdermanagermanager BAAK), Vincent Molthoff (Projectleider Rijkswaterstaat) en Michiel Jonker (Woordvoerder Rijkswaterstaat).

afbeelding

14-06-2021