Technasium-brugklassers Sg Spieringshoek bedenken voor Museum Vlaardingen:

Hoe maken we het museum aantrekkelijker voor kinderen van 12 tot 15 jaar?

Hoe maken we het museum aantrekkelijker voor kinderen van 12 tot 15 jaar?

SCHIEDAM/VLAARDINGEN - Brugklasleerlingen van het Technasium van Sg Spieringshoek hebben een opdracht uitgevoerd voor het Museum Vlaardingen en de resultaten ervan gepresenteerd.

door Jan Schrijver

Spieringshoek mag zich officieel Technasium noemen. Vanaf de brugklas tot en met de bovenbouw krijgen de leerlingen projectmatig onderwijs in het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O). De leerlingen werken vier uur per week in de technasiumwerkruimte in groepjes aan een onderzoeksopdracht van een bedrijf of organisatie. De twee Technasium-klassen in de brugklas hadden van het Museum Vlaardingen de vraag voorgelegd gekregen: hoe maken we het museum aantrekkelijker voor kinderen van 12 tot 15 jaar?

In hun opdracht waren de kinderen groepsgewijs aan de slag gegaan om bij verschillende objecten in het museum te bedenken hoe je er technologische en driedimensionale aspecten aan toe kunt voegen zodat er beleving aan de tentoongestelde objecten wordt toegevoegd. De klas van docent Jos Lafeber presenteerde de resultaten aan het museum vorige week in een les op Spieringshoek. De klas van docent Sietze de Vries mocht de resultaten in het museum presenteren.

Annet van der Vat, educatief medewerkster Museum Vlaardingen, was onder de indruk van de creatieve ideeën van de brugklassers. “Ik vind jullie ideeën allemaal een hoge kwaliteit hebben, al zal het ene idee makkelijker uit te voeren zijn door het museum dan het andere. Neem het model van de houten zeillogger VL 115 met afzonderlijk een model van de stuurhut (foto hieronder). Jullie willen dat mensen door middel van een virtual reality bril kunnen kijken en een simulatie te zien krijgen van hoe het varen met zo’n zeillogger beleefd werd. Geweldig bedacht, maar wel heel erg duur om als museum uit te voeren.”

musvr

Er was één idee dat eruit sprong, vond Annet van der Vat. Een groep (foto hieronder) had een animatievideo gemaakt op basis van een foto van het gereconstrueerde gezicht van de Krabbeplasman. Botten van het circa 3300 jaar oude skelet werden in 1990 door drie spelende jongens gevonden in de recreatieplas Krabbeplas in Vlaardingen. De groep van Spieringshoek heeft zelf een script geschreven, dat ze de Krabbeplasman hebben laten uitspreken. Deze korte video werd afgespeeld in het museum voor de medeleerlingen, docenten en opdrachtgever. “En we hebben ook nog een puzzel gemaakt. Die zit hier in deze doos. Op de achterkant van deze stukken staan vragen. Als je goed hebt opgelet bij het afspelen van de video kun je die vragen beantwoorden en de puzzel oplossen”, zo legde één van de vier leden van het groepje uit.

mus4

Andere ideeën gingen over de haringsjees waarmee vroeger een vaatje haring naar het koninklijk huis werd gebracht. Paard en de met goud vergulde wagen moesten een moeilijke weg afleggen over de karrensporen van Vlaardingen naar Den Haag. Een maquette was gemaakt van sjees en slechte weg. Dat kan in het groot uitgevoerd worden, zodat je kunt ervaren hoe slecht de weg was. Daarbij hoor je dan het geluid van het rijden met de sjees en ruik je haring.

Die haringlucht komt ook terug bij het groepje dat zich heeft gebogen over het tentoongestelde object VL 2, de zeillogger ‘Vlaardings Bloei’. De leerlingen hebben onder meer een grabbeldoos bedacht. Je ruikt de haring (uit een potje komt die lucht). Steek je je handen in de grabbeldoos dan voelt het ook of je een haring in de hand hebt. In de box blijkt een stuk tuinslang verwerkt. Het blind voelen van een stuk tuinslang blijkt inderdaad de gevoelssensatie te geven dat je een haring in de hand hebt, zo concludeert museummedewerkster Annet van der Vat.

Voor het schilderij ‘Rustige Zee’ van Hendrik Willem Mesdag bedenken leerlingen om er een aangeklede stuurhut voor te zetten. Je kijkt dan door het raam van de stuurhut naar het schilderij en dan kun je ervaren hoe het vroeger was als je in de stuurhut van een vissersboot op zee was. Allerlei effecten versterken dat, waaronder water rond deze voor het schilderij staande stuurhut. “Heel leuk bedacht, maar water en schilderijen in een museum, ja, dat is een heel moeilijke combinatie”, zo reageert Annet van der Vat. 

Op de schepen ging vroeger een door een apotheker uitgevonden medicijnkist mee. Tegenwoordig zouden we zo’n kist een EHBO-doos noemen. In het museum staat zo’n antieke medicijnkist. Een groep heeft een maquette van de medicijnkist gemaakt. Om te visualiseren dat er vroeger heel wat fout kon gaan op de visserijschepen is er door de leerlingen van papier-maché een realistisch uitziende arm gemaakt, met een bloedende hand. 

mus3

Na afloop van de presentaties in het museum reikte Annet van der Vat vrijkaarten voor het museum uit, voor elke Technasium-brugklasser van Spieringshoek twee vrijkaarten, om nog eens terug te komen in het Museum Vlaardingen aan de Westhavenkade 54 in Vlaardingen. Nog een keer naar het museum gaan is best leuk, want misschien is er dan wel iets met een of enkele ideeën van deze brugklassers gedaan door het museum. 

Foto boven het artikel: de Technasium-brugklassers die hun de resultaten van de door hen uitgevoerde opdracht presenteren in het Museum Vlaardingen, met in hun midden t.o.a. Justin Zandbergen (technisch onderwijs assistent) die alle presentaties filmde

 

14-03-2022