Vaarsimulator Nationaal Sleepvaart Museum

Het kan: Met Pasen een sleepboot besturen

Het kan: Met Pasen een sleepboot besturen

MAASSLUIS - Hoe het voelt om met een sleepboot te varen is mogelijk in het Nationaal Sleepvaart Museum op de gloednieuwe vaarsimulator. Midden tussen de scheepsmodellen aan de haven van Maassluis, met uitzicht op de stoomsleepboot Furie kan iedereen het uitproberen. En het is levensecht.

De vaarsimulator heeft een Voith-Schneider sleepboot die speciaal is ontwikkeld om in nauwvaarwater en kleine havens goed te kunnen manoeuvreren. Er moet een ingewikkeld  parcours in korte tijd worden afgelegd zonder brokken te maken. Dat blijkt niet eenvoudig.

Ook kan je testen of je met de pont Maassluis-Rozenburg overweg kunt. Deze heeft Voith  Schneiders propellers onder het voor en achterschip als voortstuwing. De sterke eb en  vloedstroming op het Scheur bemoeilijkt ook het varen met het autoveer op de simulator of  je nu een ervaren varensman bent of niet.

Het Nationaal sleepvaart Museum is geopend van woensdag t/m zondag van 12.00 uur tot  16.00. De suppoosten van het Museum maken iedereen graag wegwijs op de simulator.

De oorsprong van de simulator is een computerspelletje ontvangen van de firma Voith dat voornamelijk bedoelt was om te laten zien hoe een Voith Schneider proppeller functioneert. Het spelletje had echter niet veel mogelijkheden en twee vrijwilligers van het Sleepvaartmuseum Hans van der Pennen en Kees Koree zijn aan de slag gegaan om er een  volwaardige vaarsimulator van te maken. Op de simulator moest de stuurman óók te maken krijgen met wind en stroming terwijl een ingewikkelde manoeuvre uitgevoerd wordt in een  kleine haven zodat het uitdaging blijft om het goed te doen. Na twee jaar experimenteren is  dat gelukt. Met de hulp van Voith Turbo Drive B.V., die ook originele bedieningsorganen ter  beschikking is een levensechte simulator ontworpen. Dat het goed gelukt is blijkt uit dat  zelfs ervaren Voigt Schneider bestuurders het een moeite vinden om zonder missers de  simulatieopdracht te uit te voeren.

De eerste Voith Schneider sleepboot in Nederland werd in 1958 door Goedkoop in Amsterdam in de vaart gebracht. Dit was de Jan Goedkoop jr..

In 1961 Smit volgde met de kleine Europa en Azie die speciaal waren gebouwd om tankers  in nieuwe Botlek en Europoort havens moesten gaan assisteren. Deze voldeden goed zodat  een serie van sleepboten van 3000 pk volgde die allen naar een zandbank werden  genoemd.

In Zeeland en Antwerpen voer de Firma Muller in de vorige eeuw met de Voith Schneider sleepboot Kamperland.

De techniek heeft niet stilgestaan. Op basis van de mede door Multraship ontwikkelde  carrousel sleepboot is de Carrousel Rave Tug ontworpen die met Voith Schneider propellers  is uitgerust. Voorbeelden hiervan zijn de Multratug 32 en Multratug 33 uit 2018.

Ook het offshore schip Kroonborg van Rederij Wagenborg heeft Voith Schneider Propellers.

Nationaal Sleepvaart Museum
Hoogstraat 1-3
3142 EA Maassluis

www.nationaalsleepvaartmuseum.nl

Fotografie
Nationaal Sleepvaart Museum

26-03-2024