'Tijd voor actie en uitleg van Wijbenga en Bikkers'

Gemeente vs. Vlaardingerchamps

Gemeente vs. Vlaardingerchamps

Sinds het ongeluk, waarbij een wegrace met een motor en een auto ontaardde in een dodelijk ongeluk mort het volk. Er staat nu ook een protestactie op de agenda. Die zal donderdag 30 juni van 19.00 t/m 20.00 uur plaatsvinden voor het stadhuis aan de Markt.

Voorafgaand enige vragen aan het college van B&W i.c. burgemeester Bert Wijbenga en wethouder Bart Bikkers.

Neemt het college de protestactie van en alle weerstand tegen gebrekkig handelen m.b.t. de racerij serieus?
‘Natuurlijk begrijpen wij de reacties van veel Vlaardingers. Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd en ons hart gaat uit naar de slachtoffers en hun familie en vrienden. Wij nemen alles rondom (verkeers)veiligheid serieus. En wij voelen ook weerstand tegen weggebruikers die zich niet aan de verkeersregels houden. Maar daar ligt wel het grootste probleem. Dagelijks rijden op ontsluitingsroutes veel mensen van en naar hun werk. Dit levert vooral in de spits grote verkeersstromen op. De weg moet in staat zijn om de hoeveelheid auto’s op dit piekmoment aan te kunnen. Vandaar dat de weg breed ingericht is.

Een veel voorgestelde maatregel om de snelheid van het verkeer te beperken is het aanleggen van drempels. Maar op wegen die een ontsluitings- en/of (door)stroomfunctie hebben of op een route voor het openbaar vervoer liggen, wordt dit in principe niet gedaan. Dit omdat drempels ook veel nadelen opleveren. Ze vormen een belemmering voor hulpdiensten die snel naar hun bestemming moeten rijden. Ook ervaren buspassagiers en beroepschauffeurs veel discomfort door de stuiterende beweging van hun voertuig. Bij grotere voertuigen zoals stadsbussen en vrachtwagens is dit effect een stuk groter dan bij personenauto's. Daarnaast leveren drempels ook overlast voor de omwonenden, zoals geluidsoverlast en trillingen. Dit alles moet afgewogen worden tegen het feit dat de werking van drempels vaak zeer plaatselijk is en dat het effect van drempels op personenauto’s kleiner is dan op grote voertuigen. Dit betekent dat vrachtwagens en bussen wel worden afgeremd tot de snelheidslimiet, maar dat personenauto’s vaak toch harder kunnen rijden.

Snelheidscamera’s worden ook vaak aangevoerd als effectieve maatregel. Deze mag de gemeente echter niet zelf plaatsen. Daarnaast heeft deze maatregel ook slechts plaatselijk effect; vlak voor de camera wordt er geremd en na het passeren wordt er weer opgetrokken.

In zijn algemeenheid geldt ook dat het wegontwerp en snelheid remmende maatregelen er niet volledig voor kunnen zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt. Deelnemers aan het verkeer zijn er grotendeels zelf voor verantwoordelijk dat ze dat veilig doen.’

Welke acties gaat het college ondernemen dit soort verkeersonveiligheid in te dammen?
‘Zoals hierboven beschreven is het moeilijkste van dit soort verkeersonveiligheid dat het om gedrag gaat. We willen kijken naar extra campagnes rondom bewustwording dat, als je je niet aan de regels houdt, je speelt met levens. Maar we beseffen ons ook dat mensen die dit soort gedrag vertonen daar niet automatisch gevoelig voor zijn.’

Heeft het college al contact opgenomen met de vaders/ouders van de twee meisjes?
‘Er is contact via de familieagenten die de families bijstaan. Burgemeester Bert Wijbenga is op de Holysingel geweest en heeft daar een aantal familieleden en vrienden gesproken. Wij laten het aan hen om aan te geven waar zij behoefte aan hebben. De impact op de Vlaardingse samenleving is enorm. Wij leven ontzettend mee met de slachtoffers en hun geliefden. De politie doet er op dit moment alles aan om te onderzoeken wat hier precies gebeurd is. Het is hoe dan ook een vreselijke tragedie.’

Noot
Ook in kleinere straten wordt met enige regelmaat zeer snel en dus onveilig gereden.

28-06-2022