Floris de Vijfdelaan met putten voor scheidingsranden

Foutje bedankt!

Foutje bedankt!

Een inwoner van de Westwijk zag werkzaamheden aan de Floris de Vijfdelaan en wilde de gemeente al een pluim geven. Het frequente hardrijden was niet alleen hem een doorn in het oog. Tot zijn verbazing bleken de verhoogde witte betonnen scheidingsranden na drie weken alweer historie.

Zijn commentaar: ‘Afgelopen tijd was de Floris de Vijfdelaan afgezet (van voor tot achter) wegens werkzaamheden. In het midden kwamen, keurig verlijmde witte betonnen scheidingsstroken van zo'n 15 cm hoog. Het zag er mooi en functioneel uit. Daarna was de boel weer open voor verkeer. Gisterenmorgen echter was de boel alweer opgebroken. Heeft Vlaardingen geld te veel? Dit kan toch de bedoeling niet zijn geweest!

Alles heeft circa 3 weken geduurd. Nu de boel verwijderd is zitten er allemaal gaten in het asfalt. Het ziet er niet uit. Dit moet gerepareerd.'

Vragen werden gesteld aan wethouder Bart Bikkers, zelf fanatiek fietser en zich dus niet alleen professioneel bewust van wat zich op de Vlaardingse wegen allemaal afspeelt.

Is dit project afgelopen?
220706 Floris V laan2Bart Bikkers: ‘Nee het project is niet afgerond, de scheidingsbanden waren niet volgens de geldende richtlijnen geplaatst (op het asfalt bevestigd in plaats van voldoende diep erin) en zullen over circa 6/8 weken opnieuw worden geplaatst. Er zal ook een verhoogde voetgangersoversteek worden gerealiseerd.’

Wat behelsde het project dat er zoveel tijd/geld is gestoken in iets dat drie weken duurde?
Bart Bikkers: ‘Op de Floris de Vijfdelaan wordt doorgaans relatief hard gereden. Dit blijkt uit onder andere meldingen van inwoners en metingen. Ook is het lastig voor voetgangers om de Floris de Vijfdelaan veilig over te steken. Deze beide constateringen zijn aanleiding voor de gemeente om de verkeerssituatie te verbeteren. Enerzijds door het treffen van een snelheid remmende maatregel en anderzijds door het inrichten van een veilige oversteekgelegenheid. Er komt een verhoogde rijbaanscheiding en een verhoogde oversteekplaats.’

Wanneer en wie is verantwoordelijk voor reparatie gaten in het asfalt?
Bart Bikkers: ‘Reparatie van het asfalt is niet van toepassing, omdat de scheidingsbanden terugkomen. De gemeente is verantwoordelijk voor het project.’

Wie gaat dit betalen en wat heeft dit grapje gekost?
Bart Bikkers: ‘Het project is een van de projecten die door het MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) worden gesubsidieerd. De kosten zijn geraamd op € 6.250, - (leveren en aanbrengen scheidingsranden) waarvan de gemeente 10% bijdraagt. De extra kosten zijn nog niet in beeld gebracht.’

Noot
De afstand die (weer) wordt voorzien van een midden- of betonrand meet 485 meter. Met een soortelijk gewicht van 2.400 kg/m3 weegt de totale rand 46.560 kg. Met twee man plus een chauffeur en een meterprijs van €20,95 komt De Vlaardinger sowieso krap op het dubbele (€10.439,50) uit. De randen wegen 96 kg/stuk. Met het ARBO-boekje indachtig, waarbij je maximaal 23 kg/p.p. mag tillen, is het zeker twee man plus de kraan.

Noot II
De verkeerd aangebrachte scheidingsband is in de nacht van zondag op maandag (26-27 juni) verwijderd. Dit om het (woon- werk) verkeer niet nog meer te belasten valt dit toch onder de duurste overuren.

Noot III
Het frezen teneinde de scheidingsranden te verankeren is geen standaardprocedure. Het kan ook met plakken in/op het asfalt gebeuren. Dit laatste is geschied. Waarom deze methode te elfder ure is afgekeurd is niet bekend.

Noot IV
Een week geleden zegde de gemeente Vlaardingen toe een factuur te zenden ter illustratie van dit artikel. Degene die de factuur zou kopiëren en mailen was terplekke. Echter de periode om dit voor elkaar te krijgen bleek een te korte.

We gaan ervan uit dat dit na het zomerreces tot de mogelijkheden behoort.

06-07-2022