No More Trucks

Eetcafé The Pittstop stopt per 20 juli

Eetcafé The Pittstop stopt per 20 juli

VLAARDINGEN - Eetcafé The Pittstop in de Koningin Wilhelminahaven (KW-haven) sluit op 20 juli 2025 haar deuren. De KW-haven als onderdeel van de Gebiedsontwikkeling Rivierzone verandert de komende tijd van een havenindustriezone naar een woon-, werk- en opleidingsgebied met veel ruimte voor groen en recreatie.

Er zullen in deze nieuwe stadswijk aan de rivier De Nieuwe Maas tussen de 2450 en 3100 woningen worden gebouwd. Behalve vele woningen (koop en huur) komen in de Rivierzone ook voorzieningen als een MBO-campus en diverse wandel, sport- en speelzones. Voor vrachtverkeer is in deze ontwikkeling nauwelijks meer ruimte.

Overstroming: Jan Joanknecht-effect
Het buitendijks gebied rond de KW-haven loopt nu nog een paar maal per jaar onder water. Hiervoor is een hoogwateroplossing bedacht dat het huidige erfgoed en het nieuw te bouwen gebied moet beschermen tegen overstromingen. Voor de KW-haven wordt de gehele openbare ruimte opnieuw ingericht. Hierin zal integraal een hoogwatervoorziening komen. De ontwikkelingen die nu plaatsvinden en nog gaan komen, maken het niet langer mogelijk dat vrachtwagens op de kaden parkeren.

Karakter
In het gehele gebied geldt er een verbod voor het parkeren van vrachtwagens. The Pittstop maakt tot nu toe jaarlijks gebruik van parkeerontheffingen voor vrachtwagens. Gezien alle ontwikkelingen in de Rivierzone van Vlaardingen is het niet wenselijk en mogelijk om deze ontheffingen te blijven continueren. Ruim drie jaar geleden (2022) is de Gebiedsvisie Rivierzone vastgesteld door het college van b&w en de gemeenteraad. Daarin is besloten de KW-haven te transformeren naar een woon-werkgebied met ruimte voor recreatie en krijgt de haven daarmee een totaal ander karakter.

Effect
De herinrichting van de KW-haven heeft gevolgen voor de The Pittstop en daarmee samenhangend vrachtverkeer en de noodzaak om het gebied veilig en leefbaar te maken voor bewoners. Wethouder Rens de Ron: “De aanpak van de hoogwateroplossing is niet de enige reden, maar is wel een belangrijke schakel in alle veranderingen die nu plaatsvinden en nog gaan komen en leiden tot de sluiting van eetcafé The Pittstop.”
 
Met de ondernemer van de Pittstop is de gemeente geruime tijd in gesprek geweest. Tijdens deze gesprekken zijn diverse mogelijkheden verkend, alternatieve locaties besproken en gekeken naar het aantrekken van andere gasten dan vrachtwagenchauffeurs. Na rijp beraad heeft de ondernemer uiteindelijk gekozen voor het beëindigen van The Pittstop.

Wethouder Rens de Ron: “We begrijpen dat het sluiten van eetcafé The Pittstop een ingrijpende gebeurtenis is, zowel voor de ondernemer, de chauffeurs als de andere vaste bezoekers. Het café is een bijzondere plek in het havengebied en velen waarderen de toewijding van de eigenaar. De herontwikkeling van het gebied is echter een noodzakelijke stap voor de toekomst van onze stad. Met de komst van vele nieuwe woningen, diverse voorzieningen als scholen en de nieuw ingerichte kaden als wandelboulevard, werken we aan een stoere stadswijk in een aantrekkelijke omgeving waar mensen veilig kunnen wonen, werken, leren en ontspannen.”

Reactie The Pittstop
Jan Holties namens eigenaar Yvette Westein: 'We zijn in totaal zo'n 19 maanden met de gemeente in onderhandeling geweest over de toekomst van The Pittstop. Dat heeft niet mogen baten. We mochten nog tot 31 augustus dit jaar doordraaien, maar Yvette was het gevecht zat en zei: "We stoppen er direct mee. Nu gaat de deur op 20 juli op slot.

De gemeente heeft ons huurcontract overgenomen. Dat zou nog 2,5 jaar doorlopen. Het probleem is dat onze ontheffingen worden ingetrokken en aangezien ons klantenbestand voor 90% uit truckers bestaat ... Dat hoef ik verder niet uit le leggen. De gemeente gaat van The Pittstop een infocenter maken voor alle nieuwkomers.

We hebben, in tegenstelling tot wat Hart van Nederland eruit heeft geknipt waardoor we een tik op de vingers kregen van de gemeente, wel twee alternatieven van de gemeente voorgelegd gekregen. Het eerste was in Hoek van Holland op 1,5 kilometer van de ferry. Maar daar heb je niks aan. Gaan ze naar Engeland willen ze een biertje en dan aan direct boord en geen stukje meer rijden. Wie van boord komt heeft zijn buik al vol (van het eten, red.) en gaat gelijk verder.

Het andere alternatief is dat we de kantine van DFDS evevntueel mochten exploiteren. de directeur stond daar niet onwelwillend tegenover. Maar wel pas over 2,5-3 jaar en enkel met truckers die met DFDS meevaren. De rest komt namelijk de poort niet in.'

In tegenstelling tot wat gonst in de stad heeft Yvette Westein geen uitkoopsom gekregen.

Reactie gemeente Vlaardingen
We probeerden wethouder Rens de Ron te bellen. Een korte schets.
   'Met de gemeente Vlaardingen. Waarmee kan ik u van dienst zijn?'
   'Goedemorgen u spreekt met De Vlaardinger. Ik zou graag worden doorverbonden met Rens de Ron.'

Stilte van enig seconden.

Dan: 'Met wie, zegt u?'
   'Rens de Ron.'
   'Wie is dat? Die ken ik niet.'
   'Hij is wethouder sinds ruim een maand. Dat zal toch wel ergens bekend zijn.'
   'Voor wie is hij dan in de plaats gekomen?'
   'Bart Bikkers.'

Stilte, een zucht en dan: 'Ik zal u doorverbinden met zijn secretaresse.' Komt na enige tijd weer terug en zegt: 'Er wordt niet opgenomen. Het is de laatste dag weet u. Vanavond [...] nog één raadsvergadering en dan is het zomerreces.'
   'Mag ik dan zijn e-mailadres?'

Stilte en geluiden als van door papier geblader.

'Hij staat niet in de lijst. Het enige dat ik kan vinden is: 'Secretariaat.bikkers@vlaardingen.nl. probeert u dat maar.'
   'U kunt me ook doorverbinden met de afdeling Communicatie. Dan vraag ik daar verder wel waar en hoe ik mijn vragen kwijt kan.'
   'Nee. Dat gaat niet [...].'

Verbouwereerd hangen we dan maar op. We sturen een e-mail met wat vragen met betrekking tot het verdwijnen van The Pittstop. Nog voor de e-mail goed en wel is verzonden komt die als onbestelbaar terug.

Enig zoekwerk op de gemeentesite leert: secretariaat.deRon@Vlaardingen.nl. Je vraagt je af waar ze de telefonistes vandaan halen die traag werken, niets weten en nog weigerachtig zijn ook.

02-07-2025