Dode Holysingel: ‘Steekt gemeente kop in het zand?’

Waarman's ogenblik

Het kalf is verdronken, maar of de gemeente Vlaardingen de put nu gaat dempen blijft de vraag. Vrijdagavond laat op 17 juni was voor de zoveelste keer een illegale race op de ditmaal Holysingel: auto vs. motor (*). Inzet? Dodelijke afloop! De Holysingel is maar één van de plaatsen binnen Vlaardingen waar regelmatig wordt geracet. De Lepelaarsingel en het Liesveldviaduct zijn ook bekende “circuits”. Om er maar twee te noemen. Waarman schudt het trieste hoofd langzaam maar beslist: “Is het college doof voor vragen en kritiek van inwoners?”

Dode Holysingel: ‘Steekt gemeente kop in het zand?’

‘We hebben de gemeente al diverse malen gevraagd of hier iets aan gedaan kan worden. Het Liesveldviaduct c.s. is een openbare racebaan. Compleet met knallende uitlaten en een hoop motorherrie. En dan nu een dode in Holy. Het is hier nog wachten op het eerste slachtoffer. Maar of dat lang gaat duren … Wanneer worden college en politie eens wakker? Hoeveel doden en gewonden moeten er nog vallen!’

Aan het woord verscheidene buren van het Liesveldviaduct. Het is hen een gruwel dat er vrijwel dagelijks met zeer hoge snelheid wordt geracet en geparkeerde lijnbussen via de verkeerde weghelft rücksichloss worden ingehaald. ‘We proberen al lange tijd in gesprek te raken met burgemeester Bert Wijbenga. Toch het Hoofd Veiligheid. Word je elke keer weer door zo’n tuttenbol van een secretaresse afgescheept en doorverwezen naar een of andere parkeerambtenaar.

Zo ook afgelopen maandag (20 juni, red.) kregen we de secretaresse van de burgervader aan de lijn. Die gooit tot tweemaal toe de hoorn op de haak en geeft uiteindelijk toe dat ze door Bert Wijbenga is geïnstrueerd om dit soort vragenstellers “af te houden”.

Maar dit gevaar overstijgt de lagere regionen. Politie en burgemeester moeten direct ingrijpen voor er nog meer slachtoffers vallen. Maar benader je de één, dan wijst die naar de ander, vice versa.

Oversteken van genoemde “circuits” is voor wandelaars een levensbedreigende operatie. Dit keer werd een scooter waarop twee meisjes dwars doormidden gereden. Nu is het ene meisje overleden en die andere? Wat gaat die eraan overhouden (**)! Dit is te triest voor woorden.’

Was het dit keer een auto die het opnam tegen een motorfiets, die het ongeluk met de scooter op zijn geweten heeft en zelf zwaargewond in het ziekenhuis ligt, normaal worden zebragebruikers ook naar het leven gestaan door scooters en auto’s van voedselbezorgdiensten. ‘Het lijkt wel of elke seconde sneller een hogere premie oplevert voor die gasten. Gekkenwerk. Je stelt het leven van een onschuldig mens in de waagschaal omdat een ander een pizza of sushi bestelt. Echt waar, krankzinnig. Het wordt tijd dat iemand gemeente en politie voor het gerecht daagt vanwege nalatigheid.

Afgelopen vrijdag nog stond de lijnbus op het Liesveldviaduct; mensen eruit en mensen erin. Op enig moment wil, ter hoogte van de Hoogstraat, een achtpaar met een kindje oversteken toen er net met hoge snelheid een auto de bus “blind” passeerde. Het is dat de man het kind bij de lurven greep en gelijk terugtrok … de slipsporen stonden op de weg.

In Dordrecht zijn snelheidsmeters die ook op herrie meten. Overtreding? €380,- boete. Ik ben zelf wezen meten met een geijkte snelheidsmeter op kruispunt Burgemeester Heusdenslaan/Van Hogendorplaan. Hoogste snelheid? 110 km!’

Een bewoner weet dat een medeflatbewoner langs het Liesveldviaduct wethouder Bart Bikkers thuis heeft uitgenodigd om vanuit deze permanente skybox een half uurtje met eigen ogen te bekijken met welk geweld racers en bezorgers Max Verstappen naar de ultieme snelheid staan. ‘Het schijnt dat Bikkers zijn schouders heeft opgehaald en (boos zelfs, red.) is doorgelopen. Als dat nu je wethouder van Verkeer is … Een schande! Hij zit nog in zijn proeftijd. Dus: weg ermee! En als je van burgemeester Bert Wijbenga, nota bene een ex-politieman, via zijn secretaresse wordt doorverwezen naar de lagere echelons klopt dat ook van geen kant. Duwt hij alles willens en wetens alle volkse bezwaren en ideeën van de organisatorische kant of heeft hij werkelijk geen idee dat dit allemaal speelt?

We denken erover om voor de burgemeesterswoning binnen afzienbare tijd een actie te starten. Misschien dat dit werkt. Via de telefoon worden we alleen afgescheept.’

Noot
(*) Volgens welingelichte bronnen was de motorrijder niet in het bezit van een rijbewijs.
(**) Inmiddels is het andere slachtoffer weer thuis.

22-06-2022