VLAARDINGEN/ROZENBURG - De eerste elektronische tolweg van ons land is een financieel wanproduct. De Blankenburgverbinding (A24) in Zuid-Holland levert veel minder tolgeld op dan de overheid had gedacht. Ook omdat ten onrechte is gerekend op een enorme boetegolf. Het ministerie gaat uit van een verlies van 10 miljoen euro.
De nieuwe toltunnel tussen Vlaardingen/Maassluis en Rozenburgop leverde de overheid in dit eerste jaar 25 miljoen euro op aan tolgeld en boetes [...]. De kosten bedroegen 35 miljoen. Dus: een verlies van 10 miljoen euro. De inkomsten van tunnelpassanten verdampten aan administratie en exploitatie.
Met name de opbrengsten vallen zwaar tegen. Veel minder tunnelgebruikers en minder boetes. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dacht dit jaar bijna 50 miljoen meer te genereren uit tolgeld en boetes van mensen die vergeten te betalen. De tolweg lijkt een financieel fiasco te worden. Automobilisten zijn boos. 'Een mensontererende boetemachine,' aldus een automobilist.
Het ministerie rekende dat 50% van alle inkomsten uit liefst 1,2 miljoen boetes oftwel ruim 3.000 stuks per dag in de staatskas zouden belanden. Er zij enkele honderdduizenden boetes uitgedeeld. Gevolg: donkerrode cijfers.
Er was "becijferd" dat de tunnel na 25 jaar afbetaald zou zijn. Daarna zouden tunnelgebruikers tolvrij mogen rijden door de Blankenburgverbinding. Door de negatieve is na het eerste jaar het af te lossen bedrag van 405 miljoen euro niet minder geworden, maar meer. Extra (zeer veel) verkeer zou de zieltogende tunnel financieel uit het slop moeten trekken.
Met de elektronische tolheffing (e-tol) is het de bedoeling dat automobilisten met een app per passage 1,51 euro betalen. Vrachtverkeer betaalt 9,13 euro. Wie de tunnel gebruikt zonder app heeft drie dagen de tijd om via een website betalen. Wie verzaakt krijgt een herinnering. Betaal je nog niet, dan volgt een boete van 35 euro.
Dat het ministerie uitgaat van 1,2 miljoen bekeuringen per jaar (een extreem aantal) geeft aan dat zij automobilisten niet serieus nemen. Een ander systeem zou menselijker zijn. Passanten met een buitenlands kenteken kreeg herinnering, noch een boete. Dit omdat adressen vaak niet te achterhalen zijn [...].
De tarieven verhogen lijkt een optie. Maar daarmee wordt het juist weer aantrekkelijker om "om" te rijden en daarvoor is de Blankenburgverbinding juist niet bedoeld.
Administratie
De Vlaardinger sprak onlangs een automobilist die zei dat de administratie ook een janboel is: 'De administratie is in handen vaneen Portugees bedrijf. Ik was een keer laat met betalen en kreeg geen herinnering. Wat wel gebeurde is dat ze in totaal een kleine 10.000 euro van mijn rekening hebben gehaald. Dat geld is inmiddels terug, maar je schrikt je het lazerus.'
Bron
RTL Nieuws
Fotografie
Peter Joore