boek-skyline-vlaardingen

'Een Uitgelezen kans'

61 iconen van Italiaanse bodem - Ewout Kieckens en Evert de Rooij

Vlot geschreven en informatief, maar ook vermakelijk boekje over producten en gebruiken

Opvallend veel producten en of gebruiken uit Italië zijn buiten de Italiaanse landsgrenzen aan te treffen. Er zijn geen westerse landen zonder pizzeria’s, en welke wereldburger kent het automerk Ferrari niet? Italië is de bakermat van de cappuccino en de espresso, van de pasta en de Parmaham. Veel Italiaanse producten worden wereldwijd verkocht, bijvoorbeeld de auto’s van Fiat en het aperitief van Martini (de wodka Martini van James Bond is wereldberoemd: ‘shaken not stirred’). In het informatieve boekje ‘61 iconen van Italiaanse bodem’ schrijven Ewout Kieckens en Evert de Rooij over de achtergronden en delen met de lezer leuke weetjes en feiten over iconische Italiaanse producten, merken, gebouwen, cultuurverschijnselen en personen.

61 iconen van Italiaanse bodem - Ewout Kieckens en Evert de Rooij

Deze uitgave is geïnspireerd op het boekje ‘57 iconen van Franse bodem’, geschreven door Mireille den Hartog, dat in 2015 verscheen. Het getal 61 is gebaseerd op het jaartal 1861, het jaar waarin, zoals de auteurs melden in het voorwoord, ‘de Italiaanse lappendeken eindelijk onder één vlag werd verenigd: het Koninkrijk Italië.’ De beschrijvingen zijn geplaatst in alfabetische volgorde, van Agip (benzine) tot Vespa (scooter). 

Bij elke beschrijving is ook plaats voor een foto van het product of persoon. Zo zie je bij modekoning Armani enkele mannequins op de catwalk lopen en bij het motorenmerk Ducati hangt een coureur schuin in een scherpe bocht. Soms wordt het beschreven icoon vergezeld van een historische prent (Commedia dell’arte) of de kaft van een boek (verzamelalbum voor voetbalplaatjes van Panini). 

De teksten zijn vlot geschreven met naast eenvoudige feiten ook soms een hilarisch weetje. Als je het boekje uit hebt, realiseer je je dat er nog veel meer iconen uit Italië in het boekje opgenomen hadden kunnen worden. Maar om vooraf ruim zestig Italiaanse iconen op te kunnen noemen, zou toch een geweldige opgave zijn geweest. Liefhebbers van Italië mogen dit boekje niet missen. Toeristen en belangstellenden hebben op Nederlandse bodem al een heerlijk vermaak  met dit informatieve boekje.

Auteur en journalist Ewout Kieckens woont al ruim vijftien jaar in Rome. Hij is columnist bij Italië Magazine. Eerder verschenen boeken van hem zijn:  Alle wegen naar Rome (2015), Lazio en het beste van Rome (2017). Veel van zijn boeken zijn in vertaald in het Engels. In die taal beheert de auteur ook zijn eigen informatieve site over Italië: https://www.ewoutkieckens.com/ 

Evert de Rooij studeerde sociale geografie, maar besloot om als wielerjournalist over de wereld te gaan reizen. Zijn hart verloor hij in Italië en inmiddels heeft hij negen boeken op zijn naam staan over Italiaanse regio’s.

61 iconen van Italiaanse bodem is september 2017 verschenen bij uitgeverij Edicola en kost € 12,50. Ook tweedehands verkrijgbaar.

Meer info:  https://edicola.nl/product/61-iconen-van-italiaanse-bodem/  

illustratie:
1.  omslag van het boek

Recensie
Gerard van Os

Alle boekrecensies zijn ook terug te vinden op: www.vlaardingenleest.nl

 

 

04-02-2022

Waardering

1 haring - net zo (on)aantrekkelijk als een bedorven haring
2 haringen - alleen in de uitverkoop de moeite waard
3 haringen - kan ermee door als tussendoortje
4 haringen - goede kwaliteit, een stevige aanrader
5 haringen - behoort tot de beste vangst van dit jaar

hele haring hele haring hele haring hele haring