Zoeken

I-TeQ: 'Weg met kloof tussen klant en ICT'

Buitenbeentje tussen ICT-aanbieders, in positieve zin

Niets is vandaag eenvoudiger dan verdwalen in de wereld van de ICT. Op straat heb je TomTom of GPS. En voor de meer archaïsch ingestelde reiziger zijn er nog de ANWB-borden en wie honger heeft kan de menukaart raadplegen. Maar in de wondere wereld van de ICT bestaan zulke hulpjes niet. Dan moet je vertrouwen op een software-specialist, het bedrijf dat hij of zij vertegenwoordigt en dat de hand die daar gegeven wordt de juiste blijkt.

Omdat Vlaardingen (door sommigen gezien als het middelpunt der aarde) in de vaart der arbeidzame volkeren niet achterblijft, ging De Vlaardinger op visite bij I-TeQ-directeur Marc van Vossen: entrepreneur in ICT voor logistiek (Mitoz), verhuur (Kratoz) en een aantal overige specialisaties.

Het karakteristieke kantoor (twee immense etages) aan de Koningin Wilhelminahaven ZZ getuigt van ruimte, rust en overzicht. De ideale plek om complexe uitdagingen (met uitzicht op de Maas) als een digitale hen uit te broeden.

Koffie, thee, een glaasje water en twee schrijfblokken tussen ons in; de een om in woorden, zinnen te noteren, wat de ander schetst in soms complexe grafieken. Marc van Vossen neemt (gelukkig) alle tijd om deze digiPeet te onderwijzen wat zijn I-TeQ allemaal behelst. Aan de lezer de taak te beoordelen of die daar in is geslaagd.

I-TeQ is in 1996 opgericht door Marc van Vossen en een compagnon. Gaandeweg besloot Van Vossen solo verder te gaan. Na enige jaren aan de Olivier van Noortlaan kantoor te hebben gehouden wist hij zijn langgekoesterde droom te realiseren: verhuizen naar de KW Haven. Daar, in het monumentale pand van Jan Joanknecht, begint I-TeQ eind 2016 aan haar tweede jeugd.

Marc van Vossen
“De ICT-branche is weinig transparant. Wie voor zijn bedrijf nieuwe software selecteert is niet zelden aan de digitale goden overgeleverd. De werking van het eindproduct wordt door de klant vaak als ‘onvoldoende’ bestempeld. En de uiteindelijke kosten zijn regelmatig tweemaal zoveel als aanvankelijk geoffreerd. Vaak veroorzaakt door open einden in het voorstel van de leverancier en een enorme kloof tussen het verwachtingspatroon van de klant en dat van de leverancier.”

Voorbeeld(red.):
Een programma kost € 10.000,- aan licentiekosten. Daarbij (wordt wel keurig vermeld) nog maximaal 500 uur aan consultants, ontwikkelaars, etc. à raison € 100,- per uur (= € 50.000,-) voor bijkomende werkzaamheden en dan zou alles gereed moeten zijn. Niet zelden zit je aan echter het eind van de rit aan 1.000 uur extra werk.

“Bij I-TeQ werken we anders. Wie bij ons software koopt krijgt een vaste prijs. Die ligt vaak in eerste instantie hoger dan de offerte van een ander. Maar: aan het eind van de rit ben je goedkoper uit.

Om op basis van een vaste prijs te kunnen werken vereist discipline en een breed inzicht van onze mensen. Daarom is er een vast team dat alle contact onderhoudt met de klant. Ook onze commerciële mensen hebben een technische achtergrond en tevens expertise in logistiek en verhuur als ook in bijbehorende ICT-oplossingen (Vergelijk het met de Marof (Maritiem Officier) aan boord, die is opgeleid voor alle functies op een schip, red.).

Voor we een prijs kunnen bepalen zijn er oriënterende gesprekken met de prospect. In tegenstelling tot concurrenten gaat I-TeQ uit van het (veelal unieke) automatiseringsvraagstuk bij de potentiële klant en juist niet van reeds bestaande software. Het eerste bezoek neem ik dan ook nooit mijn laptop mee. Dan wil ik praten en voeling krijgen met het bedrijf, haar afdelingen, de cultuur, de verwachtingen, hun klanten, enzovoorts. De vergaarde informatie vormt de basis voor de vervolgstap in het commerciële traject.

Aansluitend nodig ik de klant in spe in Vlaardingen uit. Niet alleen om een gerichte demo te kunnen geven, maar juist ook om een indruk te geven van ons bedrijf en ons team. Dat is immers de plek én daar zijn de mensen die straks hun software gaan ontwikkelen. Bij aanschaf van software is het bedrijf achter het product minimaal zo belangrijk als het product zelf. Vandaar dat we zoveel waarde hechten aan een uitgebreide kennismaking gedurende het commerciële traject.

Als derde stap volgt de bedrijfsanalyse op locatie bij de klant. Daar brengen we in een intensieve sessie de omvang van het beoogde automatiseringssysteem in kaart waarop we vervolgens de offerte met de vaste prijs baseren. Een transparant voorstel zonder open einden is het resultaat.”

Maatwerk  à la carte
Marc van Vossen: “De basis van I-TeQ is een uniek product dat we samenstellen naar wens van elke klant. Als basis nemen we een selectie uit onze uitgebreide en reeds bestaande software-componenten. Op deze manier maken we een vliegende start en hoeven niet steeds het 'wiel' opnieuw uit te vinden. Zo kunnen we snel schakelen. Dat resulteert in tijdswinst en een concurrerende prijs. Het resultaat voor de klant is uiteindelijk een 100% passend software maatpak. We werken met een platte structuur en een compact projectteam per klant. Daardoor gaat niets verloren in de vertaalslag van consultant naar programmeur. Dat is bij ons namelijk één-en-dezelfde persoon.

Is een prospect eenmaal klant dan gaan we bouwen conform het plan uit de overeenkomst. We ontwikkelen richting eindproduct in korte slagen met een hoge frequentie. Gedurende het oplevertraject ziet de klant elke week een nieuwe en meer volwassen versie van het systeem. Deze nieuwe versies worden op locatie bij de klant geïnstalleerd zodat de voortgang voor de klant heel tastbaar wordt en het ook heel eenvoudig is om eisen en wensen met betrekking tot de functionaliteit aan I-TeQ door te geven. Op deze wijze gaan we in goed overleg met de klant van ruwbouw naar eindproduct.

Zo wordt het pakket aangevuld tot 100%. Door deze gefaseerde laatste aanbouw zijn we in de praktijk vaak niet meer dan een week ‘over tijd’. Doordat die week in de offerte is mee gecalculeerd, komt de klant niet voor financiële verrassingen te staan.”

I-TeQ heeft veel werknemers die al vanaf het eerste uur werkzaam zijn. Het verloop is klein en dat mag in deze wondere wereld die ICT heet redelijk bijzonder heten. Het komt voort uit de diversiteit aan projecten waar de collega’s hun uitdaging in kunnen vinden. Alsmede de diversiteit in het takenpakket die I-TeQ haar collega’s biedt.

Het systeem is in gebruik genomen, een tsunami aan nullen en enen heeft bedrijven en afdelingen opnieuw aan elkaar geknoopt. Worden geen wanklanken gehoord, dan is I-TeQ in de opzet geslaagd. Vragen die achteraf binnen komen betreffen niet zelden nieuwe ideeën die de klant gerealiseerd wenst te zien. I-TeQ blijft er (en niet alleen op die manier) altijd voor haar klanten.

I-TeQ
Koningin Wilhelminahaven ZZ 21
3134 KG Vlaardingen

Telefoon : 010-434 15 04
E-mail : info@i-teq.nl
Website : www.i-teq.nl

 


Auteur: Peter Joore (Tekst), Esther Hulspas (Fotografie)
Gepubliceerd: 09-05-2017
Aantal keer bekeken: 1364


Reacties
Uw commentaar

Naam:
E-mail: (niet zichtbaar)
Titel:
Commentaar:
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in

Geef commentaar

Terug
I-TeQ: 'Weg met kloof tussen klant en ICT'

© De Vlaardinger  |  Inloggen