Slecht werkende straatverlichting

Het is de tijd van het jaar dat de dagen korter worden en wij veel gebruik maken van verlichting. Ook wordt aan het begin van deze periode veel aandacht gevraagd voor het goed functioneren van bijvoorbeeld de fietsverlichting. Daarnaast heeft de gemeente de taak ervoor te zorgen dat de openbare verlichting in orde en deugdelijk is.

Onlangs heeft de ChristenUnie/SGP-fractie van een aantal Vlaardingers opmerkingen en vragen gehad over de openbare verlichting in onze stad.

Het blijkt dat na het doen van een melding over defecte openbare verlichting het soms lang kan duren voordat dit is opgelost. Ook wordt voor een aantal locaties in het bijzonder aandacht gevraagd.

Hierover wil de ChristenUnie/SGP-fractie u een aantal vragen stellen en wij hopen dat met Kerst het licht over Vlaardingen mag schijnen.

1. Een melding over defecte openbare verlichting kan het beste via de Buitenlijn of
Buitenbeter-app gedaan worden, maar de ChristenUnie/SGP-fractie hoort vaak van bewoners dat zij eerst bij Stedin of Citytec een melding hebben gedaan. Herkent u dit beeld en wat kan eraan gedaan worden om dit te veranderen?

2. Worden alle meldingen, zowel via de buitenlijn als bij Stedin of Citytec geregistreerd en gemonitord door de gemeente Vlaardingen?

Op de site van de gemeente Vlaardingen op de pagina bij het melden van defecte openbare verlichting valt te lezen:

Hoe lang duurt het?

-Kleine storingen (zoals een lamp die niet brandt) worden binnen 7 werkdagen opgelost.

-Wanneer de werkzaamheden meer tijd nodig hebben doordat er bijvoorbeeld problemen zijn met   ondergrondse kabels en een energiebedrijf ingeschakeld moet worden dan kan de afhandeling een aantal weken duren.”

3. Bij een kleine storing is de afhandeltijd van 7 dagen nogal lang voor een simpele storing zoals een lamp vervangen. Kan deze termijn niet korter gesteld worden naar bijvoorbeeld 3 dagen?

4. Bent u met de ChristenUnie/SGP-fractie van mening dat ‘een aantal weken’ een zeer rekbaar begrip is?

5. Bent u met de ChristenUnie/SGP-fractie van mening dat voor niet functionerende openbare verlichting een zeer korte afhandeltijd nodig is en gezien de veiligheid ook kabelproblemen binnen 7 dagen opgelost moeten zijn?

6. Bent u ervan op de hoogte dat het fietspad Rondom West een structureel problemen heeft met niet werkende openbare verlichting?

7. Wat kan eraan gedaan worden om hier de openbare verlichting weer optimaal te laten werken, zodat ieder weer veilig gebruik kan maken van het pad Rondom West?

8. In het AD van 12 december editie Waterweg stond een artikel over de openbare verlichting bij Vijfsluizen. Hier hadden we een vraag over, maar door de actualiteit zijn wij ingehaald. De aanpassingen aan dit verkeersknooppunt zijn vorige week afgerond, maar de verlichting bleek nog niet te werken. Wat is de reden hiervan?

9. Wanneer verwacht u dat dit hier de openbare verlichting 100% werkend is?

Noot van de redactie
In de Groen van Prinstererstraat valt vanaf de zomermaanden regelmatig in de gehele straat het licht uit. Oudere bewoners denken dan aan oorlog, de avondklok en algehele verduistering.

 


Auteur: CU/SGP (Tekst + Fotografie)
Gepubliceerd: 07-12-2017
Aantal keer bekeken: 201

CU/SGP ziet het licht